Uusia menetelmiä terveydentilan diagnostiikkaan kotioloissa (Väitös: FM Etvi Juntunen, 23.2.2018, molekulaarinen biotekniikka)

15.02.2018

Fluoresoivat nanopartikkelit ja helppokäyttöiset kannettavat mittalaitteet avaavat uusia käyttömahdollisuuksia raskaustesteistä tunnetuksi tulleeseen pikatestausteknologiaan. Entistä suorituskykyisemmät lateraalivirtaustestit helpottavat infektiotautien havaitsemista ja terveydentilan seurantaa.

​Turun yliopiston viestintä 15.2.2018

Raskaustesteissä tyypillisesti käytettävät lateraalivirtaustestiliuskat on helppokäyttöisiä ja edullisesti massatuotettavia. Tämän vuoksi testit ovat erityisen hyödyllisiä kehittyvissä maissa, joissa terveydenhuollon resurssit ovat hyvin rajalliset.

– Esimerkiksi HIV- ja hepatiitti-infektioiden testaamiseen on käytössä useita maailman terveysjärjestö WHO:n suosittelemia diagnostisia testejä, joita voi hyödyntää terveydenhuollossa sellaisissa olosuhteissa, kun ei ole käytettävissä monipuolisesti varusteltuja laboratorioita, sanoo Turun yliopistoon väitöskirjan tehnyt Etvi Juntunen.

Juntunen havaitsi väitöstutkimuksessaan, että lateraalivirtaustestien soveltuvuutta esimerkiksi varhaisen sydänkohtauksen havaitsemiseen sekä eturauhassyövän tai virusinfektiosairauksien tunnistamiseen voidaan parantaa käyttämällä perinteisesti käytettyjen värillisten kulta- tai lateksipartikkeleiden sijasta fluoresoivia nanopartikkeleita, kuten europiumnanopartikkeleita tai käänteisviritteisiä nanopartikkeleita.

– Uuden sukupolven lateraalivirtaustestit voivat parantaa mahdollisuuksia rajoittaa vakavien infektiosairauksien leviämistä. Pienikokoisten ja helppokäyttöisten lukijalaitteiden kanssa käytettäviä testejä voitaisiin hyödyntää esimerkiksi verenluovutuksen yhteydessä tehtävissä seulonnoissa, Juntunen toteaa.

Lateraalivirtaustesteissä biokemialliset reaktiot tapahtuvat liuoksessa, joka liikkuu testiliuskan läpi kapillaarivoimin. Tämän ansiosta testin tekemiseen ei välttämättä tarvita erityistä laboratoriolaitteistoa. Näyte laitetaan testiliuskan toiseen päähän ja testitulos tarkastetaan tyypillisesti 5–15 minuutin kuluttua.

– Yhden testiliuskan valmistaminen automatisoidulla tuotantolinjalla maksaa tyypillisesti 5–10 senttiä, sillä valmistusmateriaaleina käytettävät muovit, selluloosa- ja nitroselluloosakalvot ovat edullisia ja massatuotantoon soveltuvia. Biokemiallisia reaktiota varten testeissä käytettävät vasta-aineet ja muut biomolekyylit ovat kilohinnaltaan huomattavasti kalliimpia kuin selluloosa, mutta yhden testin valmistamiseen kallisarvoisia vasta-aineita tarvitaan vain joitakin satoja nanogrammoja, Juntunen kertoo.

Biokemiallisten reaktioiden tapahtuminen havainnoidaan tyypillisesti leimapartikkeleilla, jotka muodostavat testituloksesta riippuen testiliuskalle yhden tai useamman värillisen viivan. Käytettäessä fluoresoivia leimapartikkeleita viivat eivät välttämättä ole silmin havaittavia, mutta sopivilla mittalaitteilla viivojen signaalin voimakkuutta voidaan mitata hyvin tarkasti.

– Määritystekniikkaa hyödynnetään raskaustestien lisäksi myös muissa kotona tehtävissä testeissä, kuten keliakia- tai borrelioositesteissä. Viime vuosina ovat yleistyneet erityisesti älypuhelimen kameraa hyödyntävät lateraalivirtaustestit, joiden avulla testien tuloksia voidaan tulkita yksiselitteisemmin, Juntunen kertoo.

***

FM Etvi Juntunen esittää väitöskirjansa Lateral flow immunoassays with fluorescent reporter technologies julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 23.2.2018 klo 12.00 (Turun yliopisto, PharmaCity, Pha1-auditorio, Itäinen Pitkäkatu 4, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Richard O'Kennedy (Hamad Bin Khalifa University, Qatar) ja kustoksena FT Kim Pettersson (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen.

FM Etvi Juntunen on syntynyt vuonna 1982 ja kirjoitti ylioppilaaksi Saarijärvellä vuonna 2001. Juntunen suoritti korkeakoulututkintonsa (FM) Turun yliopistossa vuonna 2009. Väitöksen alana on molekulaarinen biotekniikka. Juntunen työskentelee elokuussa 2017 perustetun Inme Oy:ssa teknologiajohtajana.

Väittelijän yhteystiedot: p. 040 717 2750, etvi.juntunen@gmail.com

Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/juntunen_etvi.jpg