Työstressi lyhentää työuria merkittävästi (Väitös: LL Anne Juvani, 4.5.2018, kansanterveystiede)

26.04.2018

Työstressiä kokevilla kuntatyöntekijöillä on jopa kaksinkertainen riski päätyä työkyvyttömyyseläkkeelle verrattuna työntekijöihin, jotka eivät koe työstressiä. Tulos käy ilmi Turun yliopistossa väittelevän LL Anne Juvanin väitöskirjasta.

​Turun yliopiston tiedote 26.4.2018

LL Anne Juvani selvitti väitöskirjatutkimuksessaan kolmen merkittävän työstressitekijän – epäsuhdan työn vaatimusten ja vaikutusmahdollisuuksien välillä, vähäiseksi koetun työn palkitsevuuden suhteessa ponnisteluihin sekä epäoikeudenmukaiseksi koetun johtamisen – yhteyttä työkyvyttömyyseläkkeisiin lähes 70 000 suomalaisen kunta- ja sairaalatyöntekijän joukossa.

Enimmillään 9 vuoden seurannan aikana 9 % työntekijöistä joutui työkyvyttömyyseläkkeelle: 4 % tuki- ja liikuntaelinsairauksien ja 2 % mielialahäiriöiden vuoksi.

– Epäsuhta työn vaatimusten ja omien vaikutusmahdollisuuksien välillä sekä vähäiseksi koettu työn palkitsevuus suhteessa työssä tarvittavaan ponnisteluun jopa kaksinkertaistivat työkyvyttömyyseläkeriskin, Juvani kertoo.

Riskin kaksinkertaistuminen näkyi myös tuki- ja liikuntaelinsairauksista sekä mielialahäiriöistä johtuvissa eläkkeissä. Oikeudenmukaiseksi koettu johtaminen puolestaan pienensi työkyvyttömyyseläkeriskiä.

Stressinhallintakeinojen rinnalle tarvitaan puuttumista työstressin aiheuttajiin

Tutkimuksessa työstressiä arvioitiin paitsi oman arvion perusteella myös objektiivisemmin työpaikkakohtaisten keskiarvojen avulla. Eläketiedot ja osallistujien terveydentilaan liittyvät taustatekijät kerättiin kansallisista rekistereistä.

– Työkyvyttömyyseläke on yksilötasolla merkittävä tekijä, jolla voi olla kielteisiä vaikutuksia terveyteen, talouteen ja sosiaalisiin suhteisiin. Työkyvyttömyyseläkkeillä on myös huomattava kansantaloudellinen merkitys muun muassa työurien lyhenemisen myötä. Työstressin hallitsemiseksi on perinteisten stressinhallintakeinojen rinnalla syytä aktiivisesti arvioida ja tarvittaessa korjata työstressiä ylläpitäviä työn piirteitä, kuten vaikutusmahdollisuuksien puutetta ja työpanoksen suhteen vähäiseksi koettua työn tyydyttävyyttä. Myös työetujen (kuten palkka, työn pysyvyys ja etenemismahdollisuudet) ja työstä saadun tunnustuksen on oltava oikeassa suhteessa työpanokseen, Juvani sanoo.

– Työstressin hallitseminen vaatii työterveyshuollon ja työpaikkojen yhteistyötä, Juvani korostaa.

***

LL Anne Juvani esittää väitöskirjansa Work-related stress and disability pension julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 4.5.2018 klo 12 (Turun yliopisto, Sirkkalan kasarmialue, Minerva, Janus-sali, Kaivokatu 12, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Jussi Kauhanen (Itä-Suomen yliopisto) ja kustoksena professori Jussi Vahtera (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen.

LL Anne Juvani on syntynyt vuonna 1978 ja kirjoitti ylioppilaaksi Kastellin lukiossa Oulussa vuonna 1998. Juvani suoritti korkeakoulututkintonsa (LL) Oulun yliopistossa vuonna 2005. Väitöksen alana on kansanterveystiede. Juvani työskentelee perusturvakuntayhtymä Karviaisessa Vihdin työterveyshuollossa työterveyslääkärinä.

Väittelijän yhteystiedot: p. 0415072078, anne.mantyniemi@gmail.com

Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/juvani_anne.jpg