Taitavat oppilaat pystyvät yhdessä säätelemään oppimistaan (Väitös: KL Tuike Iiskala, 2.10.2015, kasvatustiede)
Taitavat oppilaat osaavat myös yhdessä työskennellessään säädellä yhteistä oppimisprosessiaan. Ilmiö paljastuu kasvatustieteen lisensiaatti Tuike Iiskalan väitöstutkimuksessa. Tavallisesti taitavan oppimisen merkkinä on pidetty, että oppilas osaa säädellä omaa oppimistaan. Taito säädellä yhteistä oppimisprosessia vie oppilasparin ja -pienryhmän yhteistä oppimista ja ajattelua eteenpäin.
Turun yliopiston tiedote 25.9.2015
Perinteisesti korkeatasoisen oppimisen tunnusmerkkiä, oppijan taitoa ajatella ja säädellä omaa ajattelu- ja oppimisprosessiaan, on tarkasteltu yksilön oppimisessa. Aikaisemmissa tutkimuksissa on havaittu, että taito ajatella ja säädellä omaa ajattelu- ja oppimisprosessiaan on yhteydessä oppijan hyvään oppimistulokseen eri oppiaineissa, kuten matematiikassa, luetun ymmärtämisessä ja luonnontieteen oppimisessa.
– Väitöstutkimuksessani osoitan, että yhteisöllisessä oppimistilanteessa, kuten pari- ja pienryhmätyöskentelyssä, jo alakouluikäiset – neljäs- ja kuudesluokkalaiset – taitavat oppilaat pystyvät yhdessä säätelemään yhteistä oppimistaan ja oppimisen aikaisia ajatteluprosessejaan, mikä edistää parin ja pienryhmän oppimista ja ajattelua, Iiskala sanoo.
Ajattelun kohde ratkaisevaa taitavassa oppimisessa
Iiskala kykeni väitöstutkimuksessaan erottamaan oppilasparien ja pienryhmän yhteisessä ajattelu- ja oppimisprosessin säätelemisessä erilaisia kohteita.
– Tulosten mukaan oppilasparien ja -pienryhmien yhteisessä oppimisprosessin säätelemisessä ei ole tärkeää, kuinka paljon oppilaat säätelevät yhteistä oppimistaan vaan oleellista on erityisesti, mihin asioihin oppilaiden ajattelu kohdistuu, Iiskala sanoo.
Oppilaiden ajattelun kohdistuminen ymmärtämiseen tai sekä ymmärtämiseen että oppimisen etenemiseen tukee korkeatasoisen oppimistuloksen saavuttamista. Sen sijaan ajattelun kohdistuminen yksittäisiin asioihin tai sekä yksittäisiin asioihin että oppimisen etenemiseen näyttää helpommin johtavan heikkoon oppimistulokseen.
Tehtävän vaatimustaso tärkeä
Pienet sanalliset merkit vuorovaikutuksessa oleellisia
Perjantaina 2. lokakuuta 2015 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Educarium, Edu1-auditorio, Assistentinkatu 5, Turku) julkisesti tarkastettavaksi kasvatustieteen lisensiaatti Tuike Iiskalan väitöskirja ”Socially shared metacognitive regulation during collaborative learning processes in student dyads and small groups” (Sosiaalisesti jaettu metakognitiivinen säätely oppilasparien ja -pienryhmien yhteisöllisissä oppimisprosesseissa). Virallisena vastaväittäjänä toimii tohtori David Whitebread Cambridgen yliopistosta ja kustoksena professori Simone Volet Murdochin yliopistosta Australiasta (vieraileva professori, Turun yliopisto).
KL Tuike Iiskala on syntynyt vuonna 1972 ja kirjoittanut ylioppilaaksi 1991 Uotilanrinteen lukiosta Raumalta. Kasvatustieteen maisteriksi Iiskala valmistui 1997 Turun yliopistosta. Väitös kuuluu kasvatustieteen alaan.
Väitöskirjan myynti: Turun yliopiston verkkokauppa UTUshop, https://utushop.utu.fi/c/2-annales-universitatis-turkuensis/
**
Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet