Syyllisyyden ja häpeän tunteet ehkäisevät lapsen aggressiivista käyttäytymistä (Väitös: VTM, KM Sanna Roos, 7.11.2014, psykologia)

30.10.2014

Oma aggressiivinen käyttäytyminen herättää monenlaisia tunnetiloja, kuten syyllisyyttä ja häpeää. Turun yliopistossa väittelevä Sanna Roos tarkastelee psykologian väitöskirjassaan toistaiseksi vähän tutkittua aihetta: syyllisyyden ja häpeän yhteyksiä lasten aggressiiviseen käyttäytymiseen. Tutkimuksen mukaan syyllisyys lisää toisten huomioonottoa, häpeä heikentää sitä.

 

​Turun yliopiston tiedote 30.10.2014

Syyllisyyden ja häpeän vaikutukset lasten sosiaaliseen käyttäytymiseen ovat erilaisia. Syyllisyyden tunne syntyy, kun lapsi tiedostaa oman moraalinvastaisen teon. Tämä kannustaa lasta korjaamaan muille aiheuttamansa vahingon. Häpeän tunne taas kumpuaa siitä, että henkilö uskoo moraalinvastaisen tekonsa olevan seurausta omasta pahuudesta tai huonoudesta.

– Vaikka sekä syyllisyyden että häpeän tunteet toimivat ikään kuin herätyskelloina oman käyttäytymisen moraalisuuden tiedostamiseksi, syyllisyyden tunne lisää prososiaalista eli muut huomioivaa käyttäytymistä. Häpeän tunne taas heikentää sitä, Sanna Roos sanoo.

Esimerkiksi kasvatustilanteissa lapsen huomio tulisikin ohjata yksittäiseen aggressiiviseen tekoon ilman, että lasta syyllistetään kokonaisvaltaisesti.

Tunteiden säätely ehkäisee syyllisyyden ja häpeän vaikutuksia

Syyllisyyden ja häpeän tunteet muistuttavat lasta teon moraalittomuudesta, ja näin ollen ne yleensä liittyvät vähäiseen aggressiivisuuteen. Tehokkaan tunteiden säätelyn avulla lapsi voi kuitenkin ehkäistä syyllisyyden ja häpeän vaikutuksia käyttäytymiseensä. Lisäksi tehokas tunteiden säätely vapauttaa kognitiivisia eli ajattelun resursseja.

– Tehokkaasti tunteitaan säätelevä lapsi pystyy perustelemaan oman aggressiivisen tekonsa esimerkiksi syyttämällä siitä muita. Huonosti tunteitaan säätelevillä lapsilla puolestaan mahdolliset syyllisyyden ja häpeän tunteet vähentävät merkittävästi aggressiivista käyttäytymistä, Roos kertoo.

Tunteiden lisäksi lapsen aggressiiviseen käyttäytymiseen vaikuttavat tilannekohtaiset kognitiot. Yleinen kyky säädellä omaa käyttäytymistä näyttäisi ehkäisevän aggressiivisten kognitioiden vaikutuksia jopa silloin, kun lapsella on taipumus kokea toistuvia vihan tunteita.

– Tunteet, tilannekohtaiset kognitiot ja säätelymekanismit muodostavat monimutkaisen järjestelmän, joka motivoi lapsen aggressiivista käyttäytymistä.

Tilannekohtaisuus ratkaisevaa

Tilannekohtaiset tekijät vaikuttavat myös lasten ennakoimiin tunnetiloihin.

– Oman kuvitteellisen aggressiivisen käyttäytymisen yhteydessä pojat kiinnittävät tyttöjä enemmän huomiota paikalla olevien henkilöllisyyteen. Tytöt taas huomioivat poikia useammin uhrin reaktiot, Roos sanoo.

Ne, joiden oma aggressiivinen käyttäytyminen on vähäistä, huomioivat herkemmin tilannekohtaiset kontekstierot. Vuorovaikutustilanteessa paikalla olijoista erityisesti omat toverit heikentävät ennakoitua häpeän tunnetta, kun taas eniten syyllisyyttä ja häpeää ennakoidaan uhrin reagoidessa surullisesti.

– Syyllisyyden ja häpeän tunteet auttavat lasta tiedostamaan ja arvioimaan omaa käyttäytymistään. Kuitenkin sekä tunteiden säätely että tilannekohtaiset tekijät vaikuttavat lapsen kokemuksiin syyllisyyden ja häpeän tunteista, Sanna Roos summaa.

***

Perjantaina 7. marraskuuta 2014 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Publicum, Pub3-auditorio, Assistentinkatu 7, Turku) julkisesti tarkastettavaksi VTM, KM Sanna Roosin väitöskirja ”Guilt, shame, emotion regulation, and social cognition: Understanding their associations with preadolescents’ social behavior” (Syyllisyys, häpeä, tunteiden säätely ja sosiaalinen kognitio: Yhteyksistä esimurrosikäisten sosiaaliseen käyttäytymiseen). Virallisena vastaväittäjänä toimii Associate Professor Tina Malti Toronton yliopistosta Kanadasta ja kustoksena professori Christina Salmivalli Turun yliopistosta.

VTM, KM Sanna Roos on syntynyt 1970 Raisiossa ja kirjoittanut ylioppilaaksi 1989 Raision lukiosta. Valtiotieteiden maisteriksi Roos valmistui 1994 ja kasvatustieteen maisteriksi 2006 Turun yliopistosta. Parhaillaan hän toimii projektitutkijana Turun lapsi- ja nuorisotutkimuskeskuksessa. Väitös kuuluu psykologian alaan.

Luotu 30.10.2014 | Muokattu 27.07.2021