Sairaanhoitajaopiskelija voi oppia potilasohjausta tietokonesimulaation avulla (Väitös: TtM Heli Virtanen, 4.12.2015, hoitotiede)
Valmistumassa olevien sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamisessa ohjata potilaita on kehitettävää. Turun yliopistossa tarkastettava väitöstutkimus osoittaa, että harjoittelun apuvälineeksi voidaan valjastaa tietokonesimulaatio.
Turun yliopiston tiedote 26.11.2015
Potilaiden ohjaus on olennainen osa sairaanhoitajan työtä. Arjessa potilaiden odottama tieto ja heille välitetty tieto eivät aina kohtaa.
– Terveydenhuollon rakennemuutoksen myötä potilaiden vastuu ja osuus omasta hoidostaan kasvavat entisestään. Nämä lisäävät laadukkaan potilasohjauksen merkitystä ja kehittämistarpeita, aihepiiristä Turun yliopistossa väittelevä Heli Virtanen sanoo.
Virtanen tarkasteli väitöskirjatutkimuksessaan potilaiden ja sairaanhoitajan välisen ohjauskeskustelun toteuttamista. Hän testasi, miten tutkimuksessa kehitettyä tietokonesimulaatio-ohjelmaa voidaan käyttää potilasohjauksen opettamisessa sairaanhoitajaopiskelijoille.
Potilasohjaus on vuorovaikutusta
Potilaan ja sairaanhoitajan välisen ohjauskeskustelun tavoitteena on tukea potilaan terveyden- ja sairaanhoitoon liittyvän tiedon ymmärtämistä. Potilaan tulisi saada valmiudet käyttää saamaansa tietoa niin, että hän selviytyy parhaalla mahdollisella tavalla päivittäisistä toiminnoistaan.
– Potilasohjaus ei ole vain faktatiedon välittämistä, vaan potilaan odotusten arviointia ja tilanteen läpikäymistä, jotta potilas tietää ja ymmärtää, miten hoitaa terveyttään ja sairauttaan.
Tutkimus osoitti, että potilaan ja sairaanhoitajan välistä ohjauskeskustelua voidaan oppia tietokonesimulaatio-ohjelmalla. Ohjelma tarjosi opiskelijoille mahdollisuuden toteuttaa ja hallita omaa oppimisprosessiaan oppimistavoitteiden mukaisesti.
– Potilasohjauksen simulaatio-ohjelmaa voidaan pitää tärkeänä, sillä se tukee opiskelijoiden teoriatiedon ymmärtämistä. Simulaatiota hyödyntäneiden opiskelijoiden tieto ohjauskeskustelun toteuttamisesta oli kokonaisvaltaisempaa ja jäsentyneempää kuin ennen simulaatio-ohjelman käyttöä. Kaiken kaikkiaan potilasohjauksen opetukseen ja oppimiseen on kiinnitettävä hoitotyön koulutuksessa erityishuomiota, ja nyt testattu tietokoneavusteinen menetelmä tarjoaa yhden hyvän väylän, Heli Virtanen sanoo.
***
Perjantaina 4. joulukuuta 2015 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (päärakennus, Tauno Nurmela -sali) julkisesti tarkastettavaksi TtM Heli Virtasen väitöskirja Nursing students’ learning about an empowering discourse in patient education (Sairaanhoitajaopiskelijoiden voimavaraistumista tukevan potilasohjauksen oppiminen). Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Hannele Turunen Itä-Suomen yliopistosta ja kustoksena professori Sanna Salanterä Turun yliopistosta.
TtM Heli Virtanen on syntynyt vuonna 1965. Ylioppilastutkintonsa hän suoritti 1984 Halikon lukiossa ja terveystieteiden maisterin tutkintonsa 2001 Turun yliopistossa. Virtanen toimii yliopisto-opettajana Turun yliopiston hoitotieteen laitoksella. Väitös kuuluu hoitotieteen alaan.