Opetusteknologia parantaa ohjelmoinnin opetuksen laatua ja oppimistuloksia (Väitös: FM Erkki Kaila, 17.2.2018, tietojenkäsittelytiede)

12.02.2018

Turun yliopistossa väittelevän Erkki Kailan väitöstutkimuksessa esitetään malli opetusteknologian tehokkaaseen hyödyntämiseen ohjelmoinnin ja tietojenkäsittelyn kursseilla. Väitöskirja perustuu yli vuosikymmenen jatkuneeseen ViLLE-oppimisjärjestelmän kehittämiseen ja sen hyödyntämiseen ohjelmoinnin kursseilla niin lukio- kuin korkeakoulutasollakin

​Turun yliopiston tiedote 12.2.2018

Yhteiskunnan digitalisoituessa ohjelmoinnin osaajia tarvitaan enemmän ja enemmän, mutta ohjelmoinnin oppiminen voi kuitenkin olla aloittelijalle vaikeaa. Opetusteknologia tarjoaa ratkaisuja tyypillisiin opetuksen ongelmiin: arvioinnin automatisoiminen ja välitön palaute voivat helpottaa merkittävästi opettajan työtaakkaa.

– Opetusteknologia ei kuitenkaan itsessään ratkaise ongelmia ohjelmoinnin oppimisessa. Väitöstutkimuksessani esitän mallin, jonka pohjalta teknologiaa voidaan hyödyntää tehokkaasti opetuksessa parhaiden mahdollisten oppimistulosten saavuttamiseksi, Kaila sanoo.

Viiden tekijän malli takaa paremman opetuksen

Osana väitöskirjaa Kaila esittelee ViLLE-nimisen oppimisalustan suunnittelu- ja toteutusprosessin. ViLLE on käytössä ympäri Suomen ja useissa muissa maissa ohjelmoinnin lisäksi muun muassa matematiikan opetuksessa. Pelkästään Suomessa ViLLEä käyttää yli 5 000 opettajaa ja yli 100 000 oppilasta.

– Väitöskirjassani olen tarkastellut ViLLEn tehokkuutta ohjelmointikursseilla useissa eri osatutkimuksissa. Tutkimusten perusteella olen rakentanut pedagogisen mallin opetusteknologian tehokkaaseen hyödyntämiseen ohjelmointikursseilla. Mallin avulla voidaan muun muassa kohottaa ohjelmointikurssien läpäisyprosenttia merkittävästi, helpottaa opettajan työtaakkaa ja parantaa opiskelijoiden oppimiskokemusta, Kaila kertoo.

Kailan esittämä malli koostuu viidestä tekijästä, jotka tulisi tutkimuksen perusteella ottaa huomioon tuotaessa opetusteknologiaa ohjelmoinnin kursseille. Näitä ovat aktiivinen oppiminen ja jatkuva arviointi, heterogeeniset tehtävätyypit, sähköinen tentti, tutoriaalipohjainen oppiminen sekä jatkuva palautesykli.

– Lisäksi opiskelijamentoroinnin järjestäminen kursseilla ja järjestelmän käyttöönottoon liittyvän kognitiivisen kuorman arviointi tukevat mallin käyttöä. Vaikka on selvää, että malli ei ratkaise kaikkia opetusteknologian käyttöönottoon liittyviä kysymyksiä, se mahdollistaa kuitenkin merkittävästi parempien tulosten saavuttamisen kursseilla ja tarjoaa siten perustan entistä parempaan opetukseen, Kaila sanoo.

***
FM Erkki Kaila esittää väitöskirjansa Utilizing Educational Technology in Computer Science and Programming Courses - Theory and Practice julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa lauantaina 17.2.2018 klo 12.00 (Turun yliopisto, Agora, luentosali XXI, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Mike Joy (University of Warwick, Iso-Britannia) ja kustoksena professori Tapio Salakoski (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen.

FM Erkki Kaila on syntynyt vuonna 1976 ja kirjoitti ylioppilaaksi Kupittaan lukiossa Turussa vuonna 1996. Kaila suoritti korkeakoulututkintonsa (FM) Turun yliopistossa vuonna 2010. Väitöksen alana on tietojenkäsittelytiede. Kaila työskentelee Turun yliopistossa tohtorikoulutettavana.

Väittelijän yhteystiedot: p. 02 333 8614, erkki.kaila@utu.fi

Väittelijän kuva: http://apps.utu.fi/media/vaittelijat/kaila_erkki.jpg