Olavi Paavolaisen Neuvostoliiton-matka Stalinin vainojen jälkeen 1939 oli poikkeuksellinen tapaus (Väitös: VTL Ville Laamanen, 1.2.2014, poliittinen historia)

23.01.2014

Kirjailija Olavi Paavolainen matkusti 1930-luvun lopulla Saksaan, Etelä-Amerikkaan ja Neuvostoliittoon ymmärtääkseen ”mitä maailmassa nykyisin oikein tapahtuu”. Turun yliopistossa väittelevän Ville Laamasen tutkimus tuo uutta tietoa tähän asti huonosti tunnetusta Neuvostoliiton-vierailusta kesällä 1939. Uudet arkistolöydöt ovat mahdollistaneet matkan yksityiskohtaisen käsittelyn, mikä antaa uutta tietoa myös Neuvostoliiton kulttuuridiplomatiasta Stalinin vainojen 1936–1938 jälkeen.

 

​Turun yliopiston tiedote 23.1.2014

Olavi Paavolainen oli yrittänyt saada viisumia Neuvostoliittoon heti vuoden 1936 Saksan-matkansa jälkeen.

– Vasta suosittelijaksi ryhtyneen Hella Wuolijoen suhteet sisäministeriö NKVD:n salaiseen poliisiin ja kulttuuriyhteistyöorganisaatio VOKS:iin avasivat ovet, Turun yliopiston poliittisen historian oppiaineessa väittelevä Ville Laamanen kertoo.

Vaikka Paavolaisen ei-kommunistinen tausta tiedettiin eikä takeita positiivisesta matkakirjasta ollut, hänelle järjestettiin kustannuksia säästämättä lähes kolme kuukautta kestänyt vierailu, joka muistutti kansainvälisten kuuluisuuksien kuten André Giden ja Lion Feuchtwangerin matkoista edellisinä vuosina. Vierailua hoidettiin VOKS:in johtotasolla.

Paavolaisen edelliset ulkomaanmatkat ja niihin perustuvat kulttuurikriittiset kirjat Kolmannen Valtakunnan vieraana (1936), Lähtö ja loitsu (1937) ja Risti ja hakaristi (1938) ovat kiinnostaneet suurta yleisöä ja tutkijoita jo vuosikymmenten ajan. Neuvostoliitto-teoksen oli tarkoitus täydentää sarja, mutta se jäi toisen maailmansodan jalkoihin eikä koskaan valmistunut.

– Uudet arkistolöydöt Venäjältä ovat mahdollistaneet matkan yksityiskohtaisen käsittelyn, mikä antaa uutta tietoa myös Neuvostoliiton kulttuuridiplomatiasta Stalinin vainojen 1936–1938 jälkeen. Nykyinen käsitys on, että kulttuuriälymystöä kaltoin kohdelleiden puhdistusten jälkeen Neuvostoliitto sulkeutui ja kirjailijavierailut käytännössä lopetettiin. Vaikka lisätutkimusta tarvitaan, jo nyt on selvää, että Paavolaisen vierailu oli kansainvälisestikin poikkeuksellinen tapaus, Laamanen sanoo.

Paavolaisen tavoitteli kokonaistulkintaa 1930-luvun kulttuurista ja politiikasta

Myös vakiintuneet Paavolais-tulkinnat kaipasivat Laamasen mukaan tuulettamista.

– Nykyisin useimmat tietävät, ettei Saksan-matka tehnyt Paavolaisesta kansallissosialistia, mutta keskustelu jää silti monesti tämän kysymyksen ympärille. Erityisesti vuoden 1937 Etelä-Amerikan-matkaa seuranneiden Lähtö ja loitsu- ja Risti ja hakaristi -kirjojen kolonialismin kritiikki ja näkyvä irtiotto Eurooppa-keskeisyydestä ovat jääneet vähälle huomiolle.

Paavolainen yritti matkoillaan ymmärtää maailmaa, jossa vapaamieliseltä 1920-luvulta periytynyt modernismi ja seuraavaa vuosikymmentä määrittänyt totalitarismi kohtasivat. Hän kuuli Nürnbergin Zeppelin-niityllä Hitlerin lausuvan uuden uskonsodan syntysanoja ja löysi Paraná-joen varrelta eurooppalaisen ahneuden siirtomaihin jättämät haavat. Paavolaisen havainnointi- ja työskentelytapaa Laamanen nimittää kulttuuriseksi katsomiseksi.

– Metodi sopi kirjailijalle, joka laati politiikan yläpuolelle kohoavaa esitystä oman aikansa polttavimmista yhteiskunnallisista kysymyksistä. Vaikka kolmekymmenluvun Eurooppaa jakoivat ennennäkemättömän selvät ideologiset rintamalinjat, Paavolaisen ei tarvinnut valita puoltaan. Hän välitti vaikutelmiaan ja hyödynsi lukeneisuuttaan tavalla, joka teki kirjoista myyntimenestyksiä.

Vainojen jäljet näkyivät Neuvostoliitossa

Koska Neuvostoliitto-kirja ei toteutunut, Paavolaisen kulttuurikriittinen kokonaisarvio 1930-luvun ydinkysymyksistä jäi kesken.

– Säilynyt arkistoaineisto osoittaa, että suomalaisvieraalle esiteltiin tieteen, tekniikan ja kulttuurin suurvalta. Samalla hän kuitenkin näki yhtenä harvoista ulkomaalaisista, kuinka Stalinin vainot olivat vaikuttaneet uuden neuvostokulttuurin etujoukkoihin. Samoin kuin Saksassa kolme vuotta aiemmin, Paavolainen huomasi, ettei yksilöllisyytensä ja kriittisyytensä säilyttäville intellektuelleille enää ollut sijaa kommunistisessa massayhteiskunnassa.

***

Lauantaina 1. helmikuuta 2014 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Publicum, auditorio Pub3, Assistentinkatu 7) julkisesti tarkastettavaksi valtiotieteiden lisensiaatti Ville Olavi Laamasen väitöskirja ”Suuri levottomuus. Olavi Paavolaisen kulttuurinen katse ja matkat 1936–1939”. Virallisena vastaväittäjänä toimii VTT, dosentti Mikko Majander Kalevi Sorsa -säätiöstä ja kustoksena professori Timo Soikkanen.

VTL Ville Laamanen on syntynyt 1980 Mikkelissä ja kirjoittanut ylioppilaaksi vuonna 1999 Puolalanmäen lukiosta. Valtiotieteiden maisteriksi Laamanen valmistui 2006 ja valtiotieteiden lisensiaatiksi 2011 Turun yliopistosta. Väitös kuuluu poliittisen historian alaan.

Luotu 23.01.2014 | Muokattu 15.07.2021