Noradrenaliinin kuljetusproteiinin toiminta solukalvolla on tarkasti säädelty (Väitös: FM Anne Vuorenpää, 23.2.2018, farmakologia, lääkekehitys ja lääkehoito)

14.02.2018

Noradrenaliinin kuljetusproteiini (NET) on solukalvon proteiini, joka säätelee hermovälittäjäaineena toimivan noradrenaliinin pitoisuutta hermovälitilassa ja osallistuu täten useiden keskeisten aivotoimintojen, kuten tarkkaavaisuuden, vireystason ja oppimisen säätelyyn. FM Anne Vuorenpää tarkasteli väitöstutkimuksessaan, miten hermosolut säätelevät NET:n toimintaa solu- ja molekyylitasolla.

​Turun yliopiston tiedote 14.2.2018

Noradrenaliinin kuljetusproteiini on tärkeä lääkevaikutuskohde masennuksen ja muiden mielialahäiriöiden hoidossa. Vuorenpään väitöstutkimuksessa osoitettiin solun sisäisten kuljetusjärjestelmien säätelevän NET:n ilmentymistä hermosolujen solukalvoilla.

– Noradrenaliinin kuljetusproteiini liikkuu solujen ulkokalvolta solun sisäisiin kalvorakenteisiin ja näistä takaisin solukalvolle. Vastaava dopamiinin kuljetusproteiini liikkui selvästi vähemmän kuin NET ja ohjautui solujen sisällä lähinnä lysosomeihin hajotettavaksi. Erot selittyvät ainakin osittain kuljetusproteiinien rakenteellisilla eroilla, Vuorenpää kertoo.

Tutkimuksissa selvitettiin myös hermosoluissa ilmentyvän niin sanotun ankkurointiproteiinin, PICK1:n, vaikutusta noradrenaliinin ja dopamiinin kuljetusproteiinien toimintaan.

– PICK1 vakauttaa noradrenaliinin kuljetusproteiinin ilmentymistä ja toimintaa solukalvoilla, mutta vastaavia vaikutuksia dopamiinin kuljetusproteiinin toimintaan ei havaittu, Vuorenpää sanoo.

Vuorenpään toteuttama laaja seulontatutkimus osoitti lisäksi lukuisten proteiinikinaasien osallistuvan noradrenaliinin, dopamiinin ja serotoniinin kuljetusproteiinien toiminnan säätelyyn.

Tutkimus lisää ymmärrystä noradrenergisen hermonvälityksen säätelystä

Vuorenpään väitöstutkimuksesta saatiin uutta tärkeää tietoa niistä mekanismeista, joiden avulla hermosolut säätelevät noradrenaliinin kuljetusproteiinin toimintaa solukalvoilla. Tutkimuksessa paljastui myös yllättäviä eroja noradrenaliinin ja dopamiinin kuljetusproteiinien toimintojen säätelyssä.

– NET:n jatkuva liikennöinti solukalvon ja solunsisäisten kalvorakenteiden välillä ja sen soluliikenteen tarkka säätely muun muassa ankkurointiproteiinien välityksellä voi olla yhteydessä noradrenergisten hermosolujen tarpeeseen tarvittaessa nopeasti muuttaa NET:n ilmentymistä.

Vuorenpään tutkimus voi tulevaisuudessa lisätä ymmärrystä noradrenergisen hermovälityksen säätelystä ja mahdollisesti edistää neuropsykiatristen sairauksien lääkehoitojen suunnittelua ja kehittämistä.

***

FM Anne Vuorenpää esittää väitöskirjansa Cellular regulation of the norepinephrine transporter julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 23.2.2018 klo 12 (Turun yliopisto, Dentalia, Arje Scheinin -sali, Lemminkäisenkatu 2, Turku).

Vastaväittäjänä toimii PhD Volker Eulenburg (Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (FAU), Saksa) ja kustoksena professori Mika Scheinin (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen.

FM Anne Vuorenpää on syntynyt vuonna 1984 ja kirjoitti ylioppilaaksi Kemijärvellä vuonna 2003. Vuorenpää suoritti korkeakoulututkintonsa (FM) Turun yliopistossa vuonna 2009. Väitöksen alana on farmakologia, lääkekehitys ja lääkehoito. Vuorenpää työskentelee tutkijana Orionilla.

Väittelijän yhteystiedot: p. 040 9613 943, annvuo@utu.fi

Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/vuorenpaa_anne.jpg