NMR metabolomiikkaa voidaan hyödyntää tutkittaessa kasvien stressinsietokykyä (Väitös: MSc Tahereh Jafari, 20.4.2018, kemia)

11.04.2018

Turun yliopistossa väittelevän Tahereh Jafarin tutkimustuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa esimerkiksi kasvien genetiikkaan liittyvässä tutkimuksessa, kasvien stressinsietoon liittyvien biokemiallisten mekanismien selvittämisessä sekä eri sienilajien metaboliitteihin liittyvässä tutkimuksessa.

​Turun yliopiston tiedote 11.4.2018

Ydinmagneettiseen resonanssispektroskopiaan (NMR) perustuvaa metabolomiikkaa on viime vuosina käytetty lisääntyvissä määrin erilaisissa eliöissä esiintyvien biokemiallisten mekanismien tutkimiseen.

– Metabolominen profilointi mahdollistaa eräänlaisen tilannekuvan muodostamisen tutkimuskohteessa tapahtuvista reaktioista, sillä NMR:n avulla näytteestä voidaan havaita ja tunnistaa yhtäaikaisesti suuri määrä eri metaboliitteja, Jafari sanoo.

Väitöstutkimuksessaan Jafari analysoi ja kvantifioi mallikasvina käytetyn lituruohon sekä kahteen sukuun kuuluvien neljän eri sienilajin metaboliitit, joita ne muodostavat erilaisissa olosuhteissa. Jafari käytti tutkimuksissa lituruohon eri genotyyppejä kasvin kasvun eri vaiheissa, sekä määritti valon intensiteetin vaikutusta lituruohon tuottamiin metoboliitteihin.

– Tutkimuksissani havaitsin, että useilla tekijöillä on vaikutusta lukuisten eri metaboliittien määriin kasvissa. En kuitenkaan havainnut NMR:n avulla merkittävää eroa metaboliiteissa lituruohon eri genotyyppien välillä. Sieniin kohdistuvassa tutkimuksessa käsittelin sienien kuivausmenetelmän vaikutusta niissä esiintyviin metaboliitteihin, Jafari kertoo.

Jafari käytti tutkimuksessaan sekä tuoreeltaan kuivattuja sieniä sekä museosieninäytteitä. Väittelijä havaitsi, että ilmakuivatut museosieninäytteet pysyivät stabiilina säilytyksen ajan. Tämä mahdollistaa museosieninäytteiden käytön esimerkiksi tutkimuksessa. Tutkimuksessa käytettyjen museosieninäytteiden säilytysaika oli maksimissaan 25 vuotta.

Metaboliitit määritettiin eri olosuhteista peräisin olevista sieni- ja kasvinäytteistä mitatuista 1H NMR (protoni NMR) spektreistä. Saatujen tulosten analysointiin käytettiin monimuuttujamenetelmiä.

Tämän väitöskirjan lituruohon ja sienien NMR metabolomiikkaan liittyvistä osatöistä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa esimerkiksi kasvien genetiikkaan liittyvässä tutkimuksessa, kasvien stressinsietoon liittyvien biokemiallisten mekanismien selvittämisessä sekä eri sienilajien metaboliitteihin liittyvässä tutkimuksessa.

***

MSc Tahereh Jafari esittää väitöskirjansa Application of NMR metabolomics profiling on questions arising from molecular biology julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 20.4.2018 klo 12.00 (Turun yliopisto, Arcanum, Arc 1, Arcanuminkuja 4, Turku).

Vastaväittäjänä toimii dosentti Hannu Maaheimo (Valtion teknillinen tutkimuskeskus VTT) ja kustoksena professori Juha-Pekka Salminen (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen.

MSc Tahereh Jafari on syntynyt vuonna 1981 Iranissa ja suoritti korkeakoulututkintonsa (MSc) Azad Universityssä Iranissa vuonna 2006. Väitöksen alana on kemia. Jafari työskentelee Turun yliopistossa tohtorikoulutettavana.

Väittelijän yhteystiedot: p. 0465748372, tahjaf@utu.fi

Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/jafari_tahereh.jpg