Leikkausta edeltävä potilasohjaus vahvistaa selkäleikkauspotilaan voimavaroja (Väitös: TtM Jukka Kesänen, 27.4.2018, hoitotiede)

18.04.2018

Tehostettu potilasohjaus ennen selkäleikkausta lisää potilaan tietoa leikkauksesta ja saattaa vähentää siihen liittyvää ahdistusta. Hyvällä potilaan ohjauksella voidaan edesauttaa leikkaukseen valmistautumista ja siitä toipumista. Tulokset käyvät ilmi TtM Jukka Kesäsen Turun yliopistossa tarkastettavasta hoitotieteen väitöskirjasta.

​Turun yliopiston tiedote 18.4.2018

TtM Jukka Kesänen toteutti väitöskirjatutkimuksensa satunnaistettuna kontrolloituna kokeena.  Selkäydinkanavan ahtauman vuoksi leikkaukseen tulevat potilaat arvottiin satunnaisesti koe- ja verrokkiryhmään, 50 potilasta kumpaankin ryhmään. Koeryhmän potilaat kävivät läpi tavanomaisen leikkausta edeltävän potilasohjauksen lisäksi tehostetun potilasohjauksen.

– Tehostettu potilasohjaus sisälsi tietotestin ja puhelinpalautteen, joissa tarjottiin voimavaraistumista tukevaa tietoa. Tietotestin avulla kartoitettiin potilaan aikaisempi tieto selkäydinkanavan ahtauman leikkaukseen valmistautumisesta ja leikkauksesta toipumisesta. Tietotestin perusteella puhelimitse toteutetussa ohjauskeskustelussa pystyttiin keskittymään potilaan yksilöllisiin odotuksiin ja tarpeisiin, Kesänen kertoo.

Potilasohjaus vahvistaa potilaan yksilöllistä kohtaamista

Selkäydinkanavan ahtauman vuoksi leikkaukseen tulevien potilaiden tiedon taso nousi 30 prosenttiyksikköä enemmän koeryhmässä kuin verrokkiryhmässä. Lisäksi koeryhmän leikkausta edeltävä ahdistus lieveni enemmän verrattuna verrokkiryhmään, mutta ero ei tässä tutkimuksessa saanut tilastollista vahvistusta. Lisäksi kummankin ryhmän leikkauksen jälkeinen elämänlaatu ja toimintakyky paranivat selvästi 6 kuukauden seuranta-aikana.

– Yksi terveydenhuollon pääperiaate on potilaan yksilöllinen kohtaaminen, johon tässä tutkimuksessa kehitetty potilasohjausmenetelmä pyrkii osaltaan vastaamaan. Potilas voidaan ohjaustilanteessa kohdata yksilöllisesti. Ohjauskeskustelussa potilas voi itse aktiivisesti vaikuttaa siihen, miten syvällisesti eri aiheita käsitellään. Tietotestin rakenne kuitenkin standardoi ohjausta siten, että kaikki leikkaukseen liittyvän tiedon osa-alueet tulee huomioitua, Kesänen tiivistää.

***
Ttm Jukka Kesänen esittää väitöskirjansa Empowering education in surgical care of patients with spinal stenosis julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 27.4.2018 klo 12 (Turun yliopisto, ICT-talo, Beta-luentosali, Joukahaisenkatu 3-5, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Helvi Kyngäs (Oulun yliopisto) ja kustoksena dosentti Kirsi Valkeapää (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen.

TtM Jukka Kesänen on syntynyt vuonna 1964 ja kirjoitti ylioppilaaksi Pieksämäen lukiossa vuonna 1983. Kesänen suoritti korkeakoulututkintonsa (TtM) Turun yliopistossa vuonna 2009. Väitöksen alana on hoitotiede. Kesänen työskentelee Metropolia Ammattikorkeakoulussa lehtorina.

Väittelijän yhteystiedot: p. 0445590350, jpkesa@utu.fi

Väitöskirja on julkaistu sähköisenä: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-7192-3