Galaktiset halot ajateltua ainutlaatuisempia (Väitös: BS Sarah Bird, 18.11.2014, tähtitiede)

12.11.2014

Sarah Birdin tähtitieteen väitöstutkimuksesta selviää, että galaksien halot ovat dynaamiselta ja kemialliselta rakenteeltaan ainutlaatuisia. Tulokset tukevat ajatusta siitä, että useat mekanismit vaikuttavat galaksien syntyyn ja kehitykseen.

​Turun yliopiston tiedote 12.11.2014

Sarah Bird tarkasteli tähtitieteen väitöstutkimuksessaan galaksien halojen rakennetta. Halot ovat lähes pallomaisia alueita, joissa galaksit asuvat.
Tutkimuksen mukaan galaktisten halojen alkuperäinen dynamiikka ja kemia voivat olla hyvin kestäviä. Mahdollisesti ainoastaan hyvin suurten galaksien väliset törmäykset voivat aiheuttaa pysyviä jälkiä galaktisten halojen kemiaan.

‒ Jo havaituista galakseista, mukaan lukien tutkimamme galaksit NGC 5128 ja M87, löytyy eroja galaktisissa haloissa. Erojen täytyy johtua ainutlaatuisista olosuhteista, joissa galaksit syntyvät ja kehittyvät. Tutkimalla useampia haloja voidaan huomata, miten ainutlaatuinen jokainen galaksi on, Bird sanoo.

Linnunradan halon tähtijoukkojen rakennetta vaikea häiritä

Väitöstutkimuksessa tehdyt simulaatiot osoittavat, että Linnunradan halon tämänhetkinen tila ei ole pysyvä, vaan havaittujen halotähtien nopeudet ovat virittyneessä tilassa, joka purkautuu muutaman sadan miljoonan vuoden kuluttua.

‒ Tämä on kosmologisesti nopea aikaskaala verrattuna esimerkiksi omaan aurinkoomme, jonka oletetaan elävän vielä toiset viisi miljardia vuotta, Bird huomauttaa.

Lisäksi osana tutkimusta havaittiin, että Linnunradan halon tähtijoukkojen dynaamista ja kemiallista rakennetta on vaikea häiritä.

‒ Vaikka toinen galaksi, massaltaan kolmannes Linnunradasta, törmäisi ja sulautuisi meihin, Linnunradan halon alkuperäinen dynaaminen ja kemiallinen rakenne havaittaisiin silti selvästi.

***

Tiistaina 18. marraskuuta 2014 kello 14 esitetään Turun yliopistossa (Publicum, Pub1-luentosali, Assistentinkatu 7, Turku) julkisesti tarkastettavaksi BS Sarah Birdin väitöskirja ”Dynamical and Chemical Structure of Galactic Halos” (Galaktisten halojen dynaaminen ja kemiallinen rakenne). Virallisena vastaväittäjänä toimii professori emeritus Gene Byrd Alabaman yliopistosta Yhdysvalloista ja kustoksena professori Juri Poutanen Turun yliopistosta.

BS Sarah Bird on syntynyt 1984 Kaliforniassa ja kirjoittanut ylioppilaaksi 2003 Missourissa. Bachelor of Science -tutkinnon Bird suoritti 2007 Missouri-Columbian yliopistosta. Parhaillaan hän toimii tutkijana Turun yliopistossa. Väitös kuuluu tähtitieteen alaan.

Luotu 12.11.2014 | Muokattu 27.07.2021