Evakkolasten kokemuksia voidaan hyödyntää pakolaislasten kotouttamisessa (Väitös: KM Eeva Riutamaa, 2.9.2016, kasvatustiede)

24.08.2016

Karjalan evakkolasten hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä väitöstyössään tutkineen Eeva Riutamaan mukaan tuloksia voidaan soveltaa pakolaislasten kotouttamisessa. Tutkimuksen mukaan lasten hyvinvointia, yhteisöön kuulumista sekä sosiaalista pystyvyyttä tukivat tasapainoinen kotikasvatus, vastavuoroinen suhde muihin lapsiin ja suositun oppilaan asema. Kodin melankolisuudella, eristyneisyydellä ja koulukiusaamisella puolestaan oli negatiivinen yhteys ikääntyvän evakkolapsen hyvinvointiin.

 

​Turun yliopisto 24.8.2016

Riutamaa tarkastelee Turun yliopistoon tekemässään väitöskirjassa luovutetusta Karjalasta lähtöisin olevien evakkolasten tunnemuistoja ja niiden yhteyttä myöhempään hyvinvointiin. Keskiössä ovat koti- ja koulukasvatusta muistelevien ikäihmisten kokemukset. Tutkimukseen osallistuneiden keski-ikä oli 75 vuotta.

– Sota on aina julmaa. Se pirstaloi lapsen maailman. Kodin menetys jättää pitkälle elämään raskaita tunnemuistoja, Riutamaa toteaa.

Tutkimustaan varten Riutamaa haastatteli 11:tä evakkolasta sekä sai kyselytutkimukseensa vastauksen 631 evakkolapselta. Tutkimus lisää ymmärrystä evakkolasten kasvukokemuksista ja tarjoaa uutta tietoa heidän selviytymisestään ja hyvinvoinnistaan.

– Tuloksia voidaan soveltaa nykypäivän pakolaislasten kotouttamiseen, jossa ensiarvoisen tärkeää on perheiden osallisuuden ja integroitumisen tukeminen uudessa ympäristössä. Evakkolapset, jotka hyväksyttiin tasavertaisina ikätovereiden parissa, saivat suotuisat kasvun eväät, Riutamaa sanoo.

Kielteisillä tunnemuistoilla on Riutamaan mukaan merkittävä negatiivinen yhteys ikääntyvän evakkolapsen hyvinvointiin.  

Evakkovanhempien käsittelemätön suru jättää jälkensä

Lapsuusvuosien emotionaalinen vaje kodissa on jättänyt evakkolapsille pitkälle vanhuuteen kipeitä tunnemuistoja.

– Vanhempien mielialaan jäänyt suru ja kaipaus ovat luoneet evakkolasten kotiin melankolisen ilmapiirin, jota kasvava lapsi on ryhtynyt tunnemuistoissaan kantamaan. Tämä oli evakkolasten kotikasvatuksessa merkittävin negatiivista yhteyttä ilmaiseva hyvinvointitekijä, Riutamaa kertoo.

Vastavuoroinen yhteys äitiin ja isään on Riutamaan mukaan suojellut turvattomissa olosuhteissa. Kokemus turvallisista vanhemmista on kannatellut sisäistettynä voimavarana myös elämän ehtoopuolella. Perheen erilaisuus puolestaan vaikeutti lasten kiinnittymästä vertaistovereihin.

– Lapsen kokemus perheensä erilaisuudesta ja kasvuympäristön ulkopuolelle jäämisestä jättää negatiiviset tunnemuistot, joilla on yhteys myöhempään hyvinvointiin. Evakkolapset, jotka jo kodeissaan kokivat yksinäisyyttä, ovat vanhetessaan vaarassa eristäytyä. Yhteiskunnallisesti tärkein tehtävä on tukea vanhempien jaksamista ja uuteen yhteisöön liittymistä.

Ortodoksitaustaisia lapsia kiusattiin muita enemmän

Koulukokemusten osalta tutkimus osoittaa kantaväestöstä poikkeavan uskonnollisen ja kielellisen taustan olleen merkittävin syrjityksi tulemisen syy.

– Ortodoksitaustaisia lapsia kiusattiin muita evakkolapsia enemmän. Ryhmien ero oli tilastollisesti merkittävä. Nämä lapset joutuivat kokemaan nimittelyä ja syrjintää, kuten ´ryssän kakara, kommari, vääräuskoinen, pakana, punikki ja emakko´. Kiusaaminen oli myös fyysistä. Lapset joutuivat nyrkkitappeluihin, saivat osakseen lyömistä, heitä tönittiin koulumatkoilla kuraojiin, reppuja ja vaatteita sotkettiin, Riutamaa sanoo.

Kokemukset kiusaamisesta olivat tutkimusaineistossa vähemmistössä, mutta niihin liittyvät muistot syrjinnästä ja kaltoinkohtelusta olivat Riutamaan mukaan sitäkin raskaampia.

Valtaosa ikääntyneistä evakkolapsista voi hyvin

Kyselyaineistosta saatu yleiskuva osoittaa evakkolasten voivan ikääntyessään hyvin. Selviytymistä ovat tukeneet kotikasvatuksessa omaksuttu tulevaisuuden usko, sosiaalinen kanssakäyminen ja toiminnallisuus elämän eri alueilla.

Evakkolapset, joiden kanssa kipeistä kokemuksista ja kodin menetyksestä on puhuttu, voivat ikääntyneinä pääsääntöisesti hyvin. Yhdeksi elämää kannattelevaksi voimaksi osoittautuivat laulut, joista ylivoimaisesti suosituin oli Maan korvessa kulkevi lapsosen tie.

– Kotien kasvatusmetodit myötäilevät suomalaista kasvatustraditiota. Lapsia on enimmäkseen palkittu hyvästä työstä ja rangaistu tottelemattomuudesta. Palkitsemiskeinoista yleisin on ollut julkinen tunnustus ja rangaistuskeinoista ruumiillinen kuritus.

***

KM Eeva Riutamaa esittää väitöskirjansa In the Wilderness Wanders a Lonely Child – The Emotional Memories of Growth Experiences and the Well-being of Evacuee Children (Maan korvessa kulkevi - Evakkolasten kasvukokemusten tunnemuistot ja hyvinvointi) julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 2.9.2016 klo 12.00 (Educarium, luentosali Edu 1, Assistentinkatu 5, Turku).

Vastaväittäjänä toimii emeritaprofessori Sirkka Ahonen (Helsingin yliopisto) ja kustoksena professori Arto Jauhiainen (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen.

KM Eeva Riutamaa on syntynyt vuonna 1956 Kuhmalahdella ja kirjoittanut ylioppilaaksi 1977 Laurin lukiossa Salossa. Korkeakoulututkintonsa (KM) Riutamaa suoritti 2009 yliopistossa. Väitöksen alana on kasvatustiede.

Väittelijän yhteystiedot: p. 040 705 6966, erimari29@gmail.com

Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/eeva_riutamaa.jpg

Väitöskirja on julkaistu sähköisenä: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-6551-9

Luotu 24.08.2016 | Muokattu 20.11.2019