Yrittäjyyden vire Suomessa myönteinen talouden kriisistä huolimatta

30.01.2013

Globaalista yrittäjyystutkimuksesta (GEM) selviää, että eurokriisi ei ole murentanut yrittäjyyteen liittyvää myönteistä yhteiskunnallista ja taloudellista virettä Suomessa.

​Suomalaista yrittäjyysaktiivisuutta, institutionaalisia tekijöitä ja yrittäjyysaktiivisuuden rakennetta Suomessa on tutkittu Turun yliopiston kauppakorkeakoulussa osana vuosittaista Global Entrepreneurship Monitor -tutkimusta.

Tuoreen julkistuksen mukaan suomalaisten yrittäjyyspotentiaali on edelleen korkea: peräti 55 prosenttia koko aikuisväestöstä tunnistaa hyviä liiketoimintamahdollisuuksia. Erityisesti korkeakoulutetut tunnistavat mahdollisuuksia.

Suomessa havaitaan taloudessa olevia liiketoimintamahdollisuuksia edelleenkin enemmän kuin muissa innovaatiovetoisissa maissa. Kansainvälisesti Suomi sijoittuu kolmanneksi, kun verrataan 24 innovaatiotaloutta keskenään.

Suomessa myös arvostetaan menestyneitä yrittäjiä. Esimerkiksi mediassa yrittäjyyteen kiinnitetään huomiota aikaisempaa enemmän. Suomessa mahdollisuusperustaista yrittäjyyttä on enemmän kuin innovaatiovetoisissa talouksissa keskimäärin. Samoin yrittäjyyteen liitettyjen esteiden poistaminen on edennyt talouden hidastumisesta huolimatta.

T&K:sta ei riittävästi uutta liiketoimintaa

GEM-tutkimuksesta selviää, että vaikka positiivinen vire jatkui, olivat muutokset yrittäjyydessä niin Suomessa kuin muissakin vientivetoisissa avoimissa talouksissa viime vuonna vielä melko hitaita.

Alkuvaiheen yrittäjäaktiivisuus oli Suomessa yhä hieman alhaisempaa kuin muissa innovaatiovetoisissa maissa keskimäärin.

‒ Suomessa panostetaan paljon tutkimus- ja kehittämistoimintaan, mutta uusia liiketoimintamahdollisuuksia ei vieläkään synny riittävästi, tutkijat sanovat.

Tutkimuksen mukaan suomalaiset yrittäjät haluavat kasvaa rauhallista tahtia. Kun verrataan muihin innovaatiovetoisiin talouksiin, tähtäävät useammat maltillisiin kasvuodotuksiin (0‒5 henkilöä kolmessa vuodessa). Edelleen Suomesta puuttuvat korkeaa kasvua (yli 20 henkilöä kolmessa vuodessa) tavoittelevat yrittäjät.

Maailmanlaajuiset erot yrittäjyysaktiivisuudessa suuria

Maailmanlaajuisesti maiden välillä on suuria eroja yrittäjyysaktiivisuudessa. Erot johtuvat muun muassa talouksien kehitysasteesta, rakenteesta ja väestörakenteesta. Esimerkiksi kiinalaisista yrittäjistä 57 prosenttia on 18–34-vuotiaita, ja Euroopassa EU:n ulkopuolisissa maissa, esimerkiksi Venäjällä ja Turkissa, noin puolet yrittäjistä on 18–34-vuotiaita.

‒ EU-maissa väestön ikärakenne johtaa siihen, että suurin osa yrittäjistä löytyy 25‒44-vuotiaiden joukosta.

Globaali yrittäjyysmonitori, GEM, tutkii ainutlaatuisesti väestötasolla yrittäjyysaktiivisuutta ja yrittäjyyttä kansallisesti ja globaalisti. GEM-tutkimuksen suomalaista tutkimusryhmää johtaa akatemiaprofessori Anne Kovalainen Turun yliopiston kauppakorkeakoulusta. Tutkimusryhmän jäsenet ovat professori Jarna Heinonen, akatemiaprofessori Anne Kovalainen, tutkija Tommi Pukkinen ja kollegiumtutkija Pekka Stenholm.

Globaaliin GEM-tutkimukseen osallistui vuonna 2012 69 maata. Tutkimuksen kansallisina rahoittajina toimivat TEM ja Turun yliopiston kauppakorkeakoulu.
Luotu 30.01.2013 | Muokattu 29.10.2020