Yliopistot tukevat työnsä vuoksi vainottuja tutkijoita

08.05.2017

Suomalaiset yliopistot ovat perustaneet yhteistyöverkoston, jonka tavoitteena on suojella vainottuja tutkijoita sekä edistää tieteen ja tutkimuksen vapautta. Suomen Scholars at Risk -verkoston perustajajäseniä ovat kymmenen suomalaista yliopistoa, yhtenä niistä Turun yliopisto, joka toimii kansallisen verkoston ensimmäisen kauden puheenjohtajana yhdessä Åbo Akademin kanssa.

​Scholars at Risk -verkostoon kuuluu yli 360 korkeakoulua 35 maasta ympäri maailman. SAR:n ja sen jäsenyliopistojen yhteisenä tavoitteena on suojella vainottuja tutkijoita sekä edistää tieteen ja tutkimuksen vapautta. Yhteistyötä tiivistääkseen SAR:n suomalaiset jäsenyliopistot Turun, Helsingin, Itä-Suomen, Jyväskylän yliopisto, Lappeenrannan teknillinen ja Tampereen yliopisto sekä Aalto-yliopisto, Svenska Handelshögskolan Hanken, Taideyliopisto ja Åbo Akademi ovat perustaneet kotimaisen yhteistyöverkoston, jonka sihteeristönä toimii yliopistojen yhteistyöjärjestö Suomen yliopistot UNIFI.

— Sekä UNIFI että Scholars at Risk uskovat, että yliopistoilla on keskeinen yhteiskunnallinen tehtävä kriittisen ajattelun ja avoimen keskustelun edistäjinä. Vapaan tutkimuksen edistäminen on yksi yliopistolaissa määritellyistä yliopistojen tehtävistä, toteaa UNIFIn toiminnanjohtaja Leena Wahlfors.

Suomessa tieteen, taiteen ja ylimmän opetuksen vapaus sekä yliopistojen itsehallinto on kirjattu perustuslakiin asti.

— Kaikkialla tieteen ja tutkimuksen vapaus ei kuitenkaan ole yhtä hyvin turvattu, kuten uutiset muun muassa Turkista tai Unkarista ovat osoittaneet. SAR-verkoston toimintaan osallistuminen on osoitus suomalaisten yliopistojen halusta kantaa globaalia vastuutaan. Samalla se on yliopistojen yhteinen tuenilmaus tutkijoille, joiden sananvapaus ja oikeus ilmaista mielipiteitään on tukahdutettu tai jotka toimivat maissa, joissa tieteen vapaus on uhattuna, Wahlfors jatkaa.

Useat suomalaiset yliopistot ovat tehneet jo vuosien ajan yhteistyötä kansainvälisen SAR-verkoston kanssa. Nyt perustetun kansallisen verkoston tavoitteena on kytkeä suomalaiset yliopistot entistä kiinteämmin osaksi maailmanlaajuista verkostoa sekä tehdä yhteistyötä kansallisella tasolla.

SAR:n jäsenyliopistot voivat tukea vainottuja tai muuten kotimaassaan uhattuja tutkijoita käytännössä muun muassa kutsumalla heitä konferensseihin ja seminaareihin sekä tarjoamalla heille mahdollisuuksia määräaikaisiin tutkijavierailuihin. Osallistumalla kansallisen verkoston toimintaan yliopistoilla on mahdollisuus jakaa tietoa entistä paremmin esimerkiksi tutkijoiden sijoittamista koskevissa käytännön kysymyksissä.

— Olemme todella ilahtuneita siitä, että suomalaiset yliopistot ovat halunneet perustaa oman kansallisen SAR-verkoston. Osallistumalla SAR:n toimintaan yliopistot lähettävät voimakkaan viestin tuestaan tutkijoille, joiden akateeminen vapaus tai turvallisuus ovat uhattuina siksi, että heidän työtään ohjaa pyrkimys tietoon ja totuuteen. Suomalaisten yliopistojen tuella on erityisen suuri merkitys nyt, sillä vastaanotamme SAR:ssa avunpyyntöjä tutkijoilta enemmän kuin koskaan aiemmin, toteaa SAR:n Euroopan toimintojen johtaja Sinead O'Gorman.

>> Lisätietoja SAR:n toiminnasta

EH