Yliopistolaisille rahoitusta Tieteellä terveyteen -akatemiaohjelmasta

10.11.2017

Suomen Akatemia on tehnyt päätökset Tieteellä terveyteen -akatemiaohjelmassa rahoitettavista tutkimushankkeista. Ensi vuoden alussa käynnistyvässä tutkimusohjelmassa rahoitetaan hankekonsortioita, jotka etsivät ratkaisuja rohkeilla tutkimusavauksilla suomalaisten kansanterveydellisiin ongelmiin. Suomen Akatemia rahoittaa ohjelmaa seitsemällä miljoonalla eurolla. Mukana yhteistyössä ovat myös Syöpäsäätiö, Lastentautien tutkimussäätiö, Suomen Lääketieteen säätiö ja Suomen Aivosäätiö, ja ne rahoittavat konsortioita yhteensä noin 1,95 miljoonalla eurolla.

​Tieteellä terveyteen -ohjelmalla tavoitellaan paitsi tieteen uusiutumista ja hankkeiden tutkimusasetelmien perustellun riskin avulla niiden pitkän tähtäimen vaikuttavuutta, niin myös ohjelmakauden aikana uudenlaista yhteistyötä kansanterveydellisesti merkittävien sairauksien tutkimusta tukevien säätiöiden kanssa. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Suomen Akatemia ja terveyden tutkimusta rahoittavat säätiöt tekevät rahoitusyhteistyötä näin laajasti.

Akatemian myöntämästä seitsemän miljoonan euron rahoituksesta yli 2,2 miljoonaa euroa kohdistui Turun yliopistoon.

Turun yliopistosta rahoitusta saivat konsortion Parempi terveys tuleville sukupolville: Metabolisten tautien ennaltaehkäisy miesten ituradan epigenomia suojelemalla (PROGERM) johtaja Noora Kotaja ja partnerit Hasse Karlsson, Olli Raitakari ja Eriika Savontaus.

Helsingin yliopistosta johdettuun konsortioon Immuunivasteen säätely ja hoidon kohdennus reumataudeissa (Heal-Art) partnerirahoituksen saivat Laura Elo-Uhlgrén ja Riitta Lahesmaa.

Itä-Suomen yliopiston johtamassa konsortiossa Makrofagien fenotyypin muutos sydäntautien ja metabolisen oireyhtymän aikaisena ennusteellisena tekijänä (MAP-CAD) Turun yliopistossa rahoituksen saaneet partnerit ovat Tapio Lönnberg ja Anne Roivainen.

Andre Sourander sai partnerirahoituksen Helsingin yliopistosta johdettuun konsortioon Imeväisen aivorytmit: Älyvaatteista laskennalliseen analyysiin ja hoidon monitorointiin (RIB).

>> Tieteellä terveyteen (TERVA) -akatemiaohjelman rahoitetut hankkeet

Luotu 10.11.2017 | Muokattu 17.11.2017