Yhteiskunta muuttuu – muuttuuko matematiikan opetus?
Syksyllä käynnistyy uusi verkossa toteutettava Joustavaan matematiikkaan -täydennyskoulutusohjelma. Eri asteiden opettajille suunnatun ohjelman tavoitteena on kehittää matemaattisten aineiden opetustapoja varhaiskasvatuksesta lukioon. Koulutusohjelma on perustettu vastaamaan yhteiskunnassa ja työelämässä kasvaneisiin osaamisvaatimuksiin. Koulutusohjelman tuottavat yhteistyössä Turun yliopisto, Oulun yliopisto ja Jyväskylän yliopisto ja se on Opetushallituksen rahoittama.
Juuri julkistetun Teknologiateollisuus ry:n raportin (3.5.2018) mukaan suomalaiset teknologiayritykset kohtaavat lähivuosina merkittäviä haasteita matemaattisten alojen osaajien rekrytoinnissa, kun alan opiskelijoita on merkittävästi vähemmän kuin avautuvia työpaikkoja. Tarvittavan osaamisen taso nousee ja työntekijöiltä vaaditaan myös entistä parempaa kykyä uudistaa osaamistaan koko työuran aikana.
Myös yleisemmin yhteiskunnan ja työelämän muutos edellyttää uudenlaista osaamista.
– Tulevaisuuden osaamisessa korostuu yleisten taitojen lisäksi joustavien matemaattisten taitojen, erityisesti määrällisten ja avaruudellisten suhteiden ymmärtämisen, algebrallisen ajattelun ja matemaattisen mallittamisen merkitys sekä ongelmaratkaisutaito. Matematiikan kouluopetuksen osalta tämä tarkoittaa siirtymistä laskurutiineiden korostamisesta kohti käsitteellistä ymmärrystä ja joustavaa menetelmäosaamista, professori Erno Lehtinen kuvaa.
Kasvava huoli suomalaisten oppilaiden matemaattisesta osaamisesta
Viimeaikainen matematiikan oppimisen
tutkimus on syventänyt ymmärrystä lukukäsitteen pitkän aikavälin
kehityksestä, lukukäsityksen laajennuksien haasteista ja niiden
merkityksestä yleisemmin matemaattisten taitojen kehitykselle. Tutkimus
on myös tuonut esiin aiempaa täsmällisempää tietoa algebrallisen
ajattelun kehittymisestä. Joustavaa ja erilaisiin tilanteisiin
mukautuvaa matemaattista ajattelua on mahdollista kehittää jo
varhaiskasvatuksessa ja sitä voidaan tukea läpi myöhempien kouluvuosien.
Kotimaiset ja kansainväliset tutkimukset
osoittavat suomalaisten oppilaiden huolestuttavan kehityksen, joka näkyy
matemaattisen suoritustason laskuna, erojen kasvuna sekä
matematiikkamotivaation heikkenemisenä. Perinteinen varhaiskasvatus ja
kouluopetus eivät riittävästi tue joustavien matemaattisten taitojen
muodostumista, ja vielä ylioppilastutkinnon vastauksista näkyy, että
opiskelijat eivät lukiota päätettäessäkään ole matemaattisesti erityisen
joustavia. Toisaalta puute näkyy myös vaikeutena soveltaa koulussa
opittuja taitoja arjessa.
Ajankohtaisiin haasteisiin vastaava opettajien täydennyskoulutusohjelma käynnistyy syksyllä
Millainen on oppilaan joustavan matemaattisen ajattelun kehityskaari varhaiskasvatuksesta lukioon? Miten varhaiskasvatuksessa tai opettajana voi tunnistaa ja tukea joustavaa matemaattista ajattelua?
Joustavaan matematiikkaan on laaja, verkossa toteutettava täydennyskoulutusohjelma (15 op), joka on suunnattu varhaiskasvattajille ja opettajille varhaiskasvatuksesta lukioon. Sen tavoitteena on antaa opettajille yleisiä eväitä ja konkreettisia välineitä joustavan matematiikan opettamiseen.
Uuden täydennyskoulutusohjelman koulutuksissa yhdistyy joustavan matemaattisen ajattelun ja eri sisältöjen oppimisen uusin tieteellinen tieto sekä tutkimusyhteistyössä suomalaisten opettajien ja varhaiskasvattajien kanssa kehitetyt menetelmät (mm. tuntisuunnitelmat, pelilliset ympäristöt, sähköiset harjoitusmateriaalit ja tehtävät).
Täydennyskoulutusohjelman ensimmäinen osa ”Kohti joustavaa matemaattista ajattelua” (3 op) toteutetaan syyslukukaudella 2018 (17.9.–14.12.18).
Lisätietoja koulutusohjelmasta ja ilmoittautuminen: http://www.flexibility.fi/