Virtuaalista oppimista ja pallonheittoa Turusta Bangladeshiin
Turkulaisen Pääskyvuoren koulun ja bangladeshilaisen Dhaka Joy & Hope -koulun 4.-luokkalaiset aloittivat tutustumisen toisiinsa ja virtuaaliseen oppimisympäristöön leikkimällä piilosta ja heittämällä palloa. Maailmanlaajuisestikin ainutlaatuisessa kokeilussa neljäsluokkalaiset oppilaat pääsevät kokeilemaan ja kehittämään uudenlaista oppimisympäristöä yhdessä tutkijoiden kanssa. Tutkijat keräävät yhteistyössä oppilaiden ja opettajien kanssa ideoita uusien oppimissisältöjen rakentamiseen.
Syksystä 2018 alkaen turkulaiset ja dhakalaiset koululaiset tutustuvat toisiinsa ja opiskelevat yhdessä virtuaalitodellisuudessa.
– Jännittää kyllä tosi paljon, kertovat Pääskyvuoren 4.-luokkalaiset Aaro Sonck ja Linnea Nurmi ennen ensimmäistä yhteistä virtuaalista oppituntia dhakalaisten oppilaiden kanssa.
– He ovat siellä toisella puolella maailmaa, se tuntuu vähän hassulta ja tosi hienolta!
Yhteydet ja laitteet toimivat, niitä on testattu jo monet kerrat mutta nyt on ensimmäisen yhteisen oppitunnin aika. Livekuva dhakalaisesta luokkahuoneesta ilmestyy valkokankaalle ja alkaa innokas vilkutus puolin ja toisin. Tarkoitus on lähteä suunnittelemaan yhteistä virtuaalista tilaa ja oppimismuotoja, valmista mallia ei ole.
Ensimmäisellä oppitunnilla tutustutaan laitteisiin ja tekniikkaan, se onnistuu virtuaalisessa kylässä leikkimällä piilosta ja pallopeliä. Kaikki oppilaat viittaavat, kun Pääskyvuoren koulun opettaja Eetu Jokinen kysyy, kuka haluaa laittaa VR-lasit päähän ja lähteä tutustumaan virtuaalikylään yhdessä dhakalaisten oppilaiden kanssa.
– Neljäsluokkalaiset tapaavat virtuaalitodellisuudessa kerran viikossa tunnin ajan. Oppilaat rakentavat yhteistä tasavertaista oppimistilaa sekä teknisesti että sisällöllisesti, samalla tapaamiset tukevat kielen ja kulttuurin opetusta, kertoo rehtori Erkki Rötkönen Pääskyvuoren koulusta.
– Uusi opetussuunnitelma edellyttää ilmiöpohjaisia ja monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Tässä oppilaat ratkovat yhdessä ongelmia ja suorittavat tehtäviä samalla kehittäen itse opiskelua ja virtuaalimaailmaa tarpeisiinsa sopivaksi. Oppilaat voivat toimia yhdessä, tehdä tehtäviä ja kommunikoida keskenään puhumalla, eleillä ja liikkeillä, Rötkönen sanoo.
Tutkijat hakevat kokeilun avulla ideoita, joita he voivat hyödyntää myöhemmin monipuolisempia oppimissisältöjä rakentaessaan.
– Tässä kokeillaan poikkeuksellista tapaa tehdä tutkimusta yhdessä yliopiston ja perusopetuksen koulun kanssa. Turun kaupungin ja Hesburgerin tuki sekä CTRL Realityn toimittama virtuaalitodellisuusympäristö mahdollistivat ajatusten nopean siirtämisen piirustuspöydältä käytäntöön, toteaa erikoistutkija Tuomas Mäkilä Turun yliopiston tulevaisuuden teknologioiden laitokselta.
Turun yliopisto ja Turun kaupungin Pääskyvuoren koulu toteuttavat virtuaalitodellisuutta hyödyntävän projektin yhdessä bangladeshilaisen Dhaka Joy & Hope -koulun, Hesburgerin ja CTRL Realityn kanssa.
>> Katso video
Kuvat ja video: Turun kaupunki