Venäläis-suomalainen Life Sciences Center avattiin Pietarissa

20.10.2017

Pietarin St. Petersburg Chemical-Pharmaceutical Academyssa avattiin torstaina 19.10. uusi venäläis-suomalainen Life Sciences Center, jonka tarkoitus on tiivistää Suomen ja Venäjän lääkealan toimijoiden yhteistyötä entisestään. Turun yliopisto on yksi keskuksen viidestä perustajatahosta.

​Keskuksen avajaisiin osallistui runsas joukko suomalaisia ja venäläisiä life science -alan asiantuntijoita. Ylärivissä neljäs vasemmalta SPCPA:n rehtori Igor Narkevich ja hänestä seuraavat oikealla Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen, Åbo Akademin vararehtori Niklas Sandler, BioCity Turun tieteellinen johtaja Jyrki Heino ja Turku Science Parkin toimitusjohtaja Niko Kyynäräinen, jotka pitivät tilaisuudessa puheenvuoron. Eturivissä vasemmalla keskuksen johtaja Tatiana Buldakova.

​Tänä vuonna neljättä kertaa järjestetyn venäläis-suomalaisen Experience of Cooperation between Universities and Pharmaceutical Companies: From Research to Practice -symposiumin yhteydessä esiteltiin virallisesti yhteinen venäläis-suomalainen keskus – Russian-Finnish Life Sciences Center.

Russian-Finnish Life Sciences Center on kolmen suomalaisen ja kahden venäläisen yhteistyökumppanin perustama keskus. Keskuksen ovat perustaneet St. Petersburg Chemical-Pharmaceutical Academy (SPCPA), Turun yliopisto, Åbo Akademi, Turku Science Park ja yhteistyöprojekti Medico-Pharmaceutical Projects: XXI Century.

Keskus esiteltiin lehdistötilaisuudessa, jossa viiden kumppaniorganisaation johtajat jakoivat visionsa keskuksen toiminnasta ja kehityksestä. Virallisessa esittelyssä mukana olivat muun muassa SPCPA:n rehtori Igor Narkevich, Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen, Åbo Akademin vararehtori Niklas Sandler, BioCity Turun tieteellinen johtaja Jyrki Heino, Turku Science Parkin toimitusjohtaja Niko Kyynäräinen sekä yhteistyöprojekti Medico-pharmaceutical Projects: XXI Centuryn hallituksen puheenjohtaja Zakhar Golant.

Keskuksen esittelyä oli seuraamassa myös useita tutkijoita, opettajia ja opiskelijoita Venäjältä ja Suomesta. Lisäksi Turun kaupunginjohtaja Aleksi Randell esitti videotervehdyksensä tilaisuuden osallistujille. Keskuksen esittelyn jälkeen Pietarin State Chemical Pharmaceutical Academy (SPCPA) myönsi Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänäselle kunniaprofessorin arvonimen.

480-vaananen-pietari-kunniaprofessuuri-01.jpg
SPCPA:n rehtori Igor Narkevich (vas.) myönsi Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänäselle kunniaprofessorin arvonimen.

Tavoitteena koulutuksen, tutkimuksen ja teollisuuden vilkas vuoropuhelu

Russian-Finnish Life Sciences Center tarjoaa yksilöllisen tilan suomalaisten ja venäläisten opiskelijoiden, opettajien ja tutkijoiden, sekä lääke- että biolääkeyhtiöiden asiantuntijoiden väliselle vuorovaikutukselle sekä ideoiden, tiedon ja kokemusten jakamiselle.

– Uskomme, että tämä projekti johtaa vahvempaan yhteistyöhön suomalaisten yliopistojen ja lääkeyhtiöiden välillä, tukee tieteellistä tutkimusta lääkekehityksen alueella, sekä edistää Suomen ja Pietarin välistä ystävyyttä, kertoi SPCPA:n rehtori Igor Narkevich.

Keskuksen johtaja Tatiana Buldakova esitteli rehtori Väänäselle uusia tiloja.

Myös Turun yliopistolla ja Åbo Akademissa tunnistetaan yhteistyön mahdollisuudet.

– Yliopistolla on jo käynnissä yhteisiä projekteja SPCPA:n kanssa, ja tämä hanke tulee vahvistamaan yhteistyötämme myös jatkossa, sanoi rehtori Kalervo Väänänen.

– Olemme iloisia, että yhteistyö tiivistyy entisestään ja voimme rakentaa systemaattisemmin yhteistyötä aina tutkijavaihdoista yritysyhteistyöhön. On tärkeää, että toimijat oppivat tuntemaan toisensa laaja-alaisesti, jotta molemminpuolista asiantuntijuutta voidaan hyödyntää, korosti Åbo Akademin tutkimuksesta vastaava vararehtori Niklas Sandler.

– Uusi keskus tulee nostamaan pitkäaikaisen yhteistyömme uudelle tasolle, uskoi puolestaan BioCity Turun tieteellinen johtaja Jyrki Heino.

– Keskus tarjoaa mahdollisuuden suomalaisten ja venäläisten pienten ja keskisuurten yritysten yhteistyölle ja kehitykselle molempien maiden markkinoilla, avajaisiin osallistunut Turku Science Parkin erityisasiantuntija Teppo Laaksonen uskoi.

TJ
Kuvat:: Alekseeva Valeria, Pervushina Ekaterina ja Naymushina Valeria.

Luotu 20.10.2017 | Muokattu 23.10.2017