Varsin hyvä kirjasto – kirjaston asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksia ja toimenpiteitä
Kirjasto järjesti keväällä asiakastyytyväisyyskyselyn, jossa vastaajien perustellut näkemykset ja uudet ehdotukset antoivat runsaasti tietoa kirjaston käyttäjien tarpeista ja lukuisia ajatuksia siitä, mihin suuntaan kirjaston kannattaa kehittää palveluitansa.
Kysely oli avoinna huhtikuussa 2024 reilun kolmen viikon ajan, ja siihen osallistui 1197 vastaajaa. Vastaajat antoivat mielipiteensä kattavasti kirjaston eri palveluista arvioimalla annettuja väittämiä. Vastaajat kirjasivat myös yli 2500 avointa kommenttia eri aihealueista.
Vastaajia oli kaikista Turun yliopiston tiedekunnista ja yksiköistä. Eniten vastauksia saatiin Kasvatustieteiden tiedekunnasta (n=195) sekä Humanistisesta tiedekunnasta (n=192), jotka kummatkin edustivat yli 18 % vastaajista. Suurin vastaajaryhmä olivat perustutkinto-opiskelijat, joita edusti yli 61 % vastaajista. Myös yliopistoyhteisön ulkopuolisilla kirjastonkäyttäjille oli mahdollisuus vastata, ja heidän osuutensa vastaajista olikin lähes 10 % (n=114).
Suurin osa vastaajista, noin 24 %, käytti useimmiten Feeniks-kirjastoa ja lähes yhtä moni, noin 23 % Educariumin kirjastoa. Myös kaikkien muiden Turun yliopiston kirjaston toimipisteiden kävijät olivat edustettuina. Reilu 8 % vastaajista ilmoitti käyttävänsä vain kirjaston verkkopalveluita.
Vastaajat antoivat kirjaston tarjoaman palvelun tasolle yleisarvosanaksi 8,67 asteikon ollessa 1 - 10. Asiakasryhmistä korkeimman arvosanan 9,0 kirjasto sai Turun yliopiston ulkopuolisilta asiakkailta (n=114) ja matalimman yleisarvosanan 8,4 Turun yliopiston avoimen yliopiston opiskelijoilta (n=57).
Tärkeys ja onnistuminen puntarissa
Kyselyssä esitettiin useita eri väittämiä kirjaston palveluista ja pyydettiin vastaajia arvioimaan asteikolla 1–5 tai en osaa sanoa asian tärkeyttä ja kirjaston onnistumista sen toteuttamisessa. Annettujen arvosanojen keskiarvoja verrattiin toisiinsa. Kun tarkastellaan väittämiä sen suhteen, mitkä asiat koettiin tärkeimmiksi, nousivat kärkeen seuraavat kolme väittämää:
Kirjaston tietoaineistot vastaavat tarpeitani.
(tärkeys 4,73 / onnistuminen 4,27)
Volter-tietokannasta on helppo etsiä aineistoja, ja ohjeistus on riittävä.
(tärkeys 4,64 / onnistuminen 4,13)
Kirjaston henkilökunta on asiantuntevaa ja osaa vastata kysymyksiini.
(tärkeys 4,63 / onnistuminen 4,66)
Kun tarkastellaan väittämiä taas sen suhteen, missä asioissa on suurin erotus koetun tärkeyden keskiarvon ja onnistumisen keskiarvon välillä eli missä kirjasto ei ole pystynyt vastamaan täysin odotuksiin, nousevat esiin seuraavat kolme väittämää:
Kurssikirjojen saatavuus on riittävä.
(tärkeys 4,61 / onnistuminen 3,87)
Kirjaston tarjoamat sähköiset tietoaineistot ovat helppokäyttöisiä.
(tärkeys 4,58 / onnistuminen 4,03)
Saan riittävästi apua tutkimusdatan hallintaan.
(tärkeys 4,19 / onnistuminen 3,67)
Parhaiten kirjaston on onnistunut vastaamaan odotuksiin kaikille avointen koulutusten tarjoamisessa ja kirjastonhenkilökunnan asiantuntevuudessa.
Toiveena kirjaston käyttö kellonajasta riippumatta
Kun kysyttiin, mitkä asiat ovat tärkeitä kirjastokäynnissä, kirjaston opiskelu- ja työskentelytilat sekä kattavat painetut aineistot nousivat selvästi kärkeen. Vastaajat arvostivat kirjaston tiloissa eniten mahdollisuutta työskennellä hiljaisuudessa. Toiseksi tärkeimpänä pidettiin mahdollisuutta varata tila ryhmätyöskentelyyn ja kolmanneksi tärkeimpänä tilojen mahdollisimman laajoja aukioloaikoja.
…Koen kirjaston palvelut tärkeinä opiskelua ja työntekoa ajatellen, sillä kirjastot ovat ainakin oman kokemukseni perusteella mieluisia ja toimivia työskentely-ympäristöjä.
Vastaajat antoivat avoimissa palautteissa runsaasti sekä kiitosta että kommentteja tiloista ja niiden varustelusta ja esittivät toiveita lisätiloista, äänieristyksestä, ergonomisista kalusteista, sähköpöydistä, seinällisistä tuoleista ja sähköpistokkeiden sekä opasteiden määrän lisäämisestä. Kirjasto käy läpi yksittäisiä parannusehdotuksia ja hyödyntää annettua palautetta laajemmin, kun kirjaston tiloja kehitetään.
Pistorasioita lisää. Kirjaston tilat on elinehto itsenäisessä opiskelussa. Kaikilla ei onnistu kotona ooiskelu.
enemmän opiskelutiloja, oikeasti rauhallisia paikkoja sekä itsenäiseen että ryhmätyöskentelyyn, erillisiä huoneita tai edes sermejä tms. ne isot laatikkotuolit on myös kivoja
Vaikka suurin osa vastaajista kertoi kirjaston palveluaikojen ja aukioloaikojen vastaavan tarpeitaan, tuotiin sadoissa eri avoimissa vastauksissa kuitenkin esille tarve käyttää kirjaston tiloja iltaisin ja viikonloppuisin:
… Pidemmät aukioloajat viikonloppuisin tai omatoimikäyttöaikoja….
Laajemmat iltaisin, erityisesti olisi kiva jos olisi myös auki viikonloppuna
Kirjaston aukioloaikoja tulisi ehdottomasti parantaa. Tämä tarkoittaisi aukioloaikojen pidentämistä illasta. Yliopistossa tulisi olla ainakin yksi kunnollinen kirjasto (esim. feeniks), missä voi opiskella iltaisin. Opiskelijoilla on erilaisia vuorokausirytmejä ja monet opiskelevat iltaisin.
Näihin toiveisiin on nyt vastattu, sillä Turun yliopiston opiskelijat ja henkilökunta ovat syyskuun alusta asti voineet käyttää kirjaston tiloja ja lainata aineistoa omatoimisesti myös iltaisin ja viikonloppuisin, rakennusten kulkuoikeuksien mukaisesti. Lue uutinen aukioloajoista Turun yliopiston intranetissa (vaati kirjautumisen) tai kirjaston verkkosivuilta.
Tietoaineistoja esille ja Volteria voisi kehittää
Avoimissa vastauksissa kiiteltiin kirjaston hankkimia tietoaineistoja, mutta tuotiin esille kirjaston Volter-tietokannan käyttöön tai sähköisiin aineistoihin pääsyyn liittyviä ongelmia.
Olen tyytyväinen. Aina kaikkia julkaisuja ei ole saatavilla, mutta se on ymmärrettävää ja Kaukopalvelut ovat auttaneet näissä […]
Ajoittain on hieman epäselvää miten eri linkit sähköisiin aineistoihin toimivat.
Esille nousi myös hankintaehdotusten nopea toimitus, mutta toisaalta moni vastaaja koki hankintaehdotuslomakkeet hankaliksi tai ei tiennyt miten lomakkeen löytää.
Olen aina iloisesti yllättynyt, miten helposti ja nopeasti saan tekemäni hankintaehdotukset luettavakseni!
Hankintaehdotuksen linkki voisi olla helpommin löydettävissä.
Jatkossa kirjasto pyrkii uudistamaan koko hankintaehdotuksia koskevan prosessin vastaamaan paremmin tiedeyhteisön tarpeita.
Toiveita sisällöistä ja koulutuksista
Avoimissa vastauksissa esitettiin toiveita tietoaineistojen käyttöön liittyvistä vinkeistä, kirjaesittelyistä sekä -suosituksista ja toivottiin tietoa sähköisistä tietokannoista sekä aineistoista. Koulutuksia toivottiin niin tiedon löytyvyydestä ja saatavuudesta kuin Volterin tehokkaasta käytöstä ja tutkijoille suunnatuista koulutuksista. Suosituksi aihealueeksi nousivat myös tekoälysovellukset ja tekoälyn käyttö tiedonhaussa.
Jotain tietoiskuja esim. tiedonhakuun tai luotettavuuteen tms. liittyen tyyliin viikon/kuukauden vinkki? Tai vaikkapa suosituksia hyvistä tieteellisen kirjoittamisen tai tutkimuksen menetelmäteoksista?
tiedonhaku, aineistonhallinta, tekoälyn hyödyntäminen tiedonhaussa, julkaisujen arviointi
Kirjasto kiittää ideoista ja ottaa toiveet huomioon eri sisältöjen suunnittelussa!
Julkaisutietojen ilmoittamista jo helpotettu
Osalle kyselyn vastaajista esitettiin kysymyksiä kirjaston tutkimuksen palveluista. Avoimissa vastauksissa kiiteltiin kirjastonhenkilökunnan asiantuntemusta ja nostettiin esille tutkimustietojärjestelmän käytettävyys sekä julkaisutietojen ilmoittamiseen liittyvät haasteet.
Työlästä, lisää automatisointia. Toki toimii osittain
Julkaisutietojen ilmoittamista ja kirjaamista on nyt helpotettu ottamalla käyttöön helppo CrossRef–DOI-haku: liittämällä julkaisulomakkeelle julkaisun DOI-numeron, hakee palvelu automaattisesti osan viitetiedoista lomakkeelle.
Kiitosta henkilökunnalle
Avoimissa vastauksissa kirjasto sai satoja positiivisia kommentteja kaikista kirjaston palveluista ja niiden saatavuudesta sekä avuliaasta ja asiantuntevasta henkilökunnasta.
Kiitos, kirjaston palvelut ovat oleellisen tärkeitä tutkimustyössä!
[…]Olen kokenut, että henkilökunta on aina osannut auttaa minua erinomaisesti: selittänyt käsitteitä, opastanut tiedonhaussa, neuvonut laitteiden käytössä ja ohjannut kirjaston tiloissa. […]
Kaikkien palveluiden osalta esille nousi myös, että kirjaston tulee edelleen viestiä tarjolla olevista palveluista, jotta tiedontarvitsijat ja kirjastonkäyttäjät löytävät niiden äärelle.
Kiitos vastaajille!
Avointen vastausten syvällisempi analyysi on käynnissä, ja kirjasto aikoo hyödyntää annettua palautetta monin tavoin palveluidensa kehittämisessä. Palautteen pohjalta voidaan toteuttaa joko yksittäisiä, nopeasti toteutettavia parannuksia tai käyttää sitä taustatietona suuremmille kehittämistoimenpiteille.
Palautetta voi antaa edelleen joko palautelomakkeella, lähettämällä viesti kirjaston yleisosoitteeseen kirjasto@utu.fi tai kirjaston asiakaspalvelupisteellä asioinnin yhteydessä
Kirjasto on yliopiston sydän ja sen henkilökunta on verenkierto, joka kuljettaa tietoa ja saa kaiken toimimaan.
Kiitos kaikille vastaajille!