Valtioneuvoston ja yliopiston Kohti seuraavaa sataa -tilaisuudessa pohdittiin Suomen tulevaisuutta

13.03.2018

Turun yliopistossa 12.3. järjestetyssä tilaisuudessa etsittiin vastauksia 2020-luvun suuriin kysymyksiin. Lähes sata yliopistolaista pohti työn murrokseen, teknologiseen tulevaisuuteen, Euroopan vakauteen ja turvallisuuteen sekä kasvuun, työpaikkoihin ja osaamiseen liittyviä avainkysymyksiä.

​Pääministeri Juha Sipilä ja rehtori Kalervo Väänänen seurasivat työpajojen työskentelyä.

​Tilaisuus oli yksi valtioneuvoston yliopistoissa järjestämistä Kohti seuraavaa sataa -tapahtumista, joissa pääministeri kutsuu yliopistojen henkilökunnan ja opiskelijat keskustelemaan Suomen ja Euroopan unionin keskeisistä kysymyksistä 2020-luvulla. Turun tilaisuus oli jatkoa Helsingissä joulukuussa ja Oulussa helmikuussa järjestetyille tilaisuuksille.

Kohti seuraavaa sataa -tilaisuuksien antia hyödynnetään muun muassa hallituksen tulevaisuusselonteossa, valtioneuvoston ja ministeriöiden tulevaisuustyössä sekä Suomen EU-politiikan valmistelussa.

Turun yliopistossa keskityttiin Suomen ja Euroopan tulevaisuuteen erityisesti Turun yliopiston erikoisosaamisen ja tutkimuksen näkökulmista. Teemoja olivat työn murros ja tulevaisuuden teknologiat.

Turun yliopiston vuorovaikutusmuotoilun professori Erkki Sutinen johdatti osallistujat teemoihin puheenvuorollaan, minkä jälkeen kysymyksiä ja vastauksia työstettiin viidessä temaattisessa työpajassa, joita vetivät professori Anne Kovalainen, vararehtori, professori Kalle-Antti Suominen, professori Markku Jokisipilä, dekaani, professori Markus Granlund ja professori Sirkka Heinonen. Työpajojen tulokset purettiin pääministeri Juha Sipilän johdolla.

Tilaisuudessa käytiin aktiivista keskustelua liittyen muun muassa Suomen vahvuuksiin ja siihen, mitä muutoksia esimerkiksi nykyisiin rakenteisiin tarvitaan, jotta vahvuuksia voidaan hyödyntää. Esimerkiksi koulutuksen joustavuus ja modulaarisuus, datan hyödyntämiseen liittyvät tekijät sekä kokeilukulttuurin omaksuminen nousivat esille sekä työryhmissä että tilaisuuden keskusteluosiossa.

Turun yliopiston Tulevaisuudentutkimuskeskuksen professori Sirkka Heinosen vetämässä englanninkielisessä työpajassa käsiteltiin Suomen ja Euroopan tulevaisuuden avainkysymyksiä.

Turun yliopiston vararehtori, professori Kalle-Antti Suominen esitteli teknologisen tulevaisuuden työpajan antia pääministeri Juha Sipilälle ja muille osallistujille.

Vuorovaikutusmuotoilun professori Erkki Sutinen johdatteli osallistujat päivän teemoihin puheenvuorossaan, jossa hän nosti esille muun muassa yliopistojen uusiin toimintamalleihin liittyviä ideoita.

Tutustu tilaisuuden antiin Twitterissä:

Työryhmien hahmottamat tulevaisuudet kysymykset on julkaistu valtioneuvoston Twitter-tilillä www.twitter.com/valtioneuvosto aihetunnisteella #seuraava100, jolla löytyy myös koko päivän keskustelu Twitterissä.

Katso valtioneuvoston kanslian videot työpajojen tuloksista:

>> Professori Markku Jokisipilä: Miten turvata Suomen tulevaisuus turbulentissa maailmassa?

>> Vararehtori, professori Kalle-Antti Suominen: Mitä mahdollisuuksia teknologian kehitys tarjoaa Suomen tulevaisuudelle?

>> Dekaani, professori Markus Granlund: Miten varmistetaan eri toimialojen tarvitsema osaaminen?

Kuvat: Noora Mela

Luotu 13.03.2018 | Muokattu 20.03.2018