Uusia mahdollisuuksia huonoennusteisen rintasyövän hoitoon

02.11.2012

Tuoreessa tutkimuksessa selvisi, että syöpäsolujen ilmentämä TLR9-proteiini vaikuttaa kolmoisnegatiivisen rintasyövän ennusteeseen. Uusi löydös luo mahdollisuuksia paljon kaivattujen hoitomuotojen ja lääkkeiden kehittämiseen ja siitä voi tulevaisuudessa olla hyötyä vuosittain sadoille suomalaisnaisille.

Tutkija Johanna Tuomela työskentelee solu- ja molekyylibiologian parissa.

​Turun yliopiston tutkijat Johanna Tuomela ja Jouko Sandholm  ovat olleet mukana tutkimusprojektissa, jossa tunnistettiin uusi huonoennusteinen kolmoisnegatiivisten rintasyöpien alatyyppi. Tutkimusta johti Turun yliopiston solubiologian dosentti Katri Selander, joka toimii päätoimisesti apulaisprofessorina onkologian ja hematologian laitoksella UAB:llä, Alabamassa Yhdysvalloissa.

Kolmoisnegatiivinen rintasyöpä tarkoittaa tautimuotoa, jossa syöpäsolut eivät ilmennä pinnallaan hormoni- ja Her2-reseptoreita, eivätkä siten reagoi tavanomaisiin lääkehoitoihin. Vaikka rintasyövän hoito ja sen mukana ennuste ovat parantuneet, Suomessa kuolee rintasyöpään edelleen vuosittain keskimäärin 850 henkilöä ja näistä suurin osa on sairastanut kolmoisnegatiivista syöpää.

- Osa potilaista, joilla on tämän tyyppinen rintasyöpä, paranee täysin ja osalla tauti etenee nopeasti. Aikaisemmin ei ole voitu tunnistaa, kumpaan ryhmään potilas kuuluu, tutkija Johanna Tuomela PET-keskuksesta kertoo.

Tämän tutkimuksen tulokset selventävät asiaa. Nyt löydetyssä rintasyövän alatyypissä syöpäsolut ilmentävät alentuneen määrän tai ei ollenkaan elimistön oman immuunijärjestelmän TLR9-nimistä proteiinia, joka aiheuttaa aktivoituessaan tulehdusreaktion. TLR9:n matala ilmentyminen kolmoisnegatiivisissa syövissä liittyy taudin nopeaan leviämiseen sekä huonoon ennusteeseen.

Tutkijat osoittivat tapahtuman liittyvän myös hapenpuutteeseen, sillä kudoksen hapenpuute voi lisätä solun luonnollisen immuniteetin kautta kolmoisnegatiivisten syöpäsolujen leviämistä elimistöön. Tämän tyyppisiä kasvaimia on noin 9% kaikista rintasyövistä.

Jatkotutkimuksissa kehitetään lääkehoitoa

- Tutkimustulos on merkittävä, koska TLR9:n puutetta ei ole aiemmin yhdistetty rintasyövän leviämiseen.  Tutkimustuloksesta saattaa olla hyötyä vuosittain yli 400 suomalaisnaiselle, Tuomela sanoo.

Tällä hetkellä huonoennusteisia kolmoisnegatiivisia rintasyöpiä voidaan hoitaa ainoastaan leikkauksella, kemoterapialla ja sädehoidolla. Koska aggressiivinen syöpä muodostaa helposti etäpesäkkeitä, kaivattaisiin sen hoitoon lääkkeitä.  Tuomela, Sandholm, Selander ja professori Pirkko Härkönen Turun yliopiston solubiologian ja anatomian oppiaineesta sekä Turun PET-keskus ovat jo viemässä eteenpäin jatkotutkimuksia, joissa haetaan tarkempaa tietoa kolmoisnegatiivisen syövän leviämisen mekanismeista.

- Projektille on jo saatu rahoitusta ja sitä haetaan edelleen. Lääkekehitys on hyvin pitkä prosessi eikä ole varmuutta, että tutkimuksen tuloksena syntyy tehokas lääke. Tämän tutkimuksen tulosten myötä siihen on kuitenkin avautunut mahdollisuus, Tuomela kertoo.

HB
Kuvat: Markku Saari