Uusia ajattelumalleja julkisiin hankintoihin

04.04.2013

”Innovatiiviselle hankkijalle vain taivas on rajana”, sanoo Anna Hillgrén.

​Maakuntahallitus myönsi Turun yliopiston Innovatiiviset ja vastuulliset julkiset hankinnat -hankkeelle maakunnan kehittämisrahaa 80 000 euroa. Turun yliopisto toteuttaa hankkeen yhdessä Turun ammattikorkeakoulun kanssa.

– Julkisella puolella hankinnat tehdään usein hyvin lyhyellä aikavälillä, jolloin keskustelulle ja uusien toimintatapojen selvittämiselle ei jää riittävästi aikaa, toteaa hankkeen projektipäällikkö Anna Hillgrén.

Hankkeen tavoitteena on ohjata julkisia tahoja tekemään innovatiivisia hankintoja sekä lisätä pienten ja keskisuurten yritysten mahdollisuuksia vastata julkisiin kilpailutuksiin.

– Esimerkiksi materiaalien hankkimisen sijaan julkinen taho voisi ostaa palvelun, joka sisältää tarvittavat materiaalit. Näin palvelun tarjoajalla on syy käyttää materiaaleja säästeliäästi ja samalla saadaan todennäköisesti paremman laatuista palvelua, Hillgrén huomauttaa.

Mukana kolme hankintatiimiä

Esimerkkinä innovatiivisesta ja vastuullisesta hankinnasta Hillgrén mainitsee energiansäästön suunnittelun. Julkiseen kiinteistöön voidaan palkata konsultti, joka suunnittelee tilan energiankäytön uudelleen. Palkkioksi konsultille luvataan energiankäytössä säästyneet varat.

– Innovatiiviselle hankkijalle vain taivas on rajana. Lähtökohta on aina hankintalain tarkka noudattaminen, mutta monet asiat ovat mahdollisia, jos ne vain suunnitellaan hyvin ja käydään vuoropuhelua markkinoiden ja loppukäyttäjien kanssa, sanoo Hillgrén.

Käytännössä hanke toteutetaan siten, että mukaan otetaan kolme hankintatiimiä, jotka aikovat tehdä vuoden aikana julkisen hankinnan. Hankintatiimit osallistuvat valmennukseen ja vievät omaa hankintaansa eteenpäin.

Mukaan hankkeeseen ovat tulossa Turun ammattikorkeakoulun ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin hankintatiimit. Kolmas yhteistyötaho varmistuu myöhemmin.

Jenni Valta

Luotu 04.04.2013 | Muokattu 04.04.2013