Uudessa Turun yliopiston Tiedekeskus Tuorlassa panostetaan ilmiöpohjaiseen oppimiseen

17.01.2018

Turun yliopiston Tiedekeskus Tuorla perustetaan Kaarinassa sijaitsevan Tuorlan observatorion ja planetaarion tiloihin vuoden 2018 aikana. Tiedekeskuksen tavoitteena on kertoa suurelle yleisölle, kuinka tiede toimii.

​Uuteen Tiedekeskus Tuorlaan luodaan toimintatiloja ilmiöpohjaiselle ja elämykselliselle oppimiselle. Tiedekeskuksen toiminta perustuu Turun yliopiston monitieteiseen asiantuntemukseen ja keskuksessa annettavan opetuksen taustalla ovat koulujen uudet opetussuunnitelmat.

– Turun yliopisto haluaa olla aktiivisesti mukana niin suomalaisen koulun opetuksen sisältöjen elävöittämisessä kuin tieteen merkityksen kertomisessa kansalaisille, toteaa Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen.

​​Turun yliopiston Tiedekeskus Tuorlassa järjestettävien leirien teemoja rakennetaan eri ikäluokille aina pikkulapsista lukioikäisiin. Tiedekeskukseen tulee noin 40 henkilölle majoitustilat, jotka valmistuvat syksyksi 2018.

– Tuorlan tiloihin rakennetaan laboratorioita, green screenejä ja muuta tämän ajan viimeisintä opetustekniikkaa edustavia kokonaisuuksia. Samalla planetaariota ja observatorioalueen kallioluolaa kehitetään koko perheelle suunnatuksi tieteen elämyskeskukseksi. Leirikouluja ja opettajien täydennyskoulutusta varten tulee myös majoitustiloja noin 40 henkilölle, kertoo tutkijatohtori Pasi Nurmi Turun yliopiston kehittämispalveluista.

Tiedekeskus Tuorlan toiminta käynnistyy vaiheittain vuoden 2018 aikana. Aluksi kehitetään luokkaretkitoimintaa kevään 2018 aikana. Kesällä toiminta laajenee yliopiston järjestämiin leireihin ja myöhemmin syksyllä käynnistyvät leirikoulut ja muu kurssitoiminta.

– Kun saamme tiedekeskuksen toiminnan täysin käyntiin, alamme järjestää Tuorlassa myös opettajien täydennyskoulutusta ja kesäyliopiston kursseja. Tämän rinnalla suurelle yleisölle suunnattu planetaario jatkaa toimintaansa ja kehittyy nykyistä laajemmaksi ja monipuolisemmaksi tarjoten ainutlaatuisia tiede-elämyksiä kaikenikäisille, Nurmi sanoo.

Tiedekeskus Tuorlan toiminnasta vastaavat Petriina Paturi (vas.), Maija S. Peltola ja Pasi Nurmi.

Ihmiset ovat kiinnostuneita siitä, miten tiedettä tehdään, mutta Nurmen mukaan yliopistolta on aikaisemmin puuttunut toiminnallinen paikka, missä voisi järjestää esimerkiksi leirikouluja tai pidempiä luokkaretkiä. Turun yliopistossa järjestetyt Lasten yliopiston kesäleirit ovat olleet suosittuja, ja uuden tiedekeskuksen myötä niiden tarjontaa pystytään lisäämään jo kesällä 2018. Lisäksi Tuorlan planetaariossa käy jo nykyäänkin vuosittain noin 7000–8000 ihmistä, joista valtaosa on koululaisia.

– Yliopistolla on merkittävä rooli tieteen arvon ylläpitäjänä. Yleisissä keskusteluissa tieteen arvoa välillä kyseenalaistetaan ja annetaan yksilöiden mielipiteille sama arvo kuin tutkitulle tiedolle. Tiedekeskuksen tavoitteena on toimia linkkinä tieteen, koulujen, perheiden ja koko yhteiskunnan välillä, sanoo luonnontieteen ja tekniikan tiedekunnan varadekaani Petriina Paturi.

Tuorlan observatorion tiloissa tällä hetkellä työskentelevä henkilökunta muuttaa Turun kampusalueelle vuoden 2018 aikana.

– Tämä on Kaarinan kaupungin näkökulmasta erinomainen asia. Olemme olleet ylpeitä siitä, että observatorio on ollut Kaarinassa, ja nyt tiedekeskuksen perustaminen oli todella hyvä uutinen. Yhteistyömme Turun yliopiston kanssa varmasti lisääntyy keskuksen myötä, sanoo Kaarinan kaupunginjohtaja Harri Virta.

>> Turun yliopiston Tiedekeskus Tuorla

Teksti: Jenni Valta