Uraseurantakyselyt käynnissä – vastauksista tietoa koulutuksen kehittämiseen

06.11.2018

Turun yliopistossa vuonna 2013 ylemmän korkeakoulututkinnon tai vuonna 2015 tohtorin tutkinnon suorittaneille on lähetetty uraseurantakysely.

​Yliopistot seuraavat valmistuneiden työllistymistä ja työurien alkuvaiheita tekemällä vuosittain valtakunnallista uraseurantaa. Kyselyt toteutetaan yliopistojen valtakunnallisen Aarresaari-verkoston kanssa yhteistyönä.

Tänä syksynä kyselyiden kohderyhmänä ovat vuonna 2013 ylemmän korkeakoulututkinnon, farmaseutin tai lastentarhanopettajan tutkinnon suorittaneet sekä vuonna 2015 tohtorin tutkinnon suorittaneet. Pyyntö vastata kyselyyn on lähtenyt kohderyhmään kuuluville tekstiviestillä tai kirjeitse. Vastausaikaa on marraskuun loppuun asti.

Tieto auttaa kehittämään yliopistokoulutusta ja opiskelijoiden ohjausta

Turun yliopisto haluaa tietää, mitä valmistuneet ajattelevat tutkinnostaan ja minkälainen työura on ollut valmistumisen jälkeen.  Valmistuneita pyydetään kyselyssä arvioimaan tyytyväisyyttä tutkintoon ja työuraansa.

– Valmistuneilta saatava tieto on arvokasta ja jokainen vastaus on tärkeä. Hyödynnämme tietoa yliopistokoulutuksen kehittämiseen ja opiskelijoiden ohjaukseen. Tavoitteenamme on, että valmistuneella olisi mahdollisimman hyvät eväät tehdä valintoja ja pärjätä valitsemallaan polulla, vararehtori Riitta Pyykkö toteaa.

Kyselyyn vastaaminen voi auttaa myös vastaajia hahmottamaan omaa osaamistaan sekä koulutuksen ja uran välistä suhdetta.

Kyselyn tulokset julkaistaan keväällä 2019.

>> Lisätietoa uraseurannasta Aarresaari-verkoston sivuilla
>> Aiempien uraseurantakyselyjen tietoja opetushallituksen Vipunen-tilastopalvelussa

AT
Kuva: Hanna Oksanen