Ulkomaalaiset opiskelijat syventyvät kesällä suomen kieleen sekä suomalaiseen kulttuuriin ja kirjallisuuteen

27.06.2017

Turkuun saapuu kesällä lähes 100 ulkomaalaista opiskelijaa syventämään tietojaan suomen kielestä sekä suomalaisesta kulttuurista ja nykykirjallisuudesta.

Viime kesänä Turun yliopistossa järjestettävä kurssi oli menestys, ja odotukset ovat suuret myös tämän kesän kurssia kohtaan. Kurssi on saanut kiitosta muun muassa monipuolisuudestaan, kurssin johtaja Viola Parente-Čapková kertoo (kuvassa toinen vasemmalta).

​Noin 220 yliopisto-opiskelijaa eri puolilta maailmaa opiskelee suomalaisyliopistoissa tänä kesänä suomen kieltä, suomalaista kulttuuria ja nykykirjallisuutta sekä Suomen historiaa. Kursseja järjestävät Turun yliopisto, Åbo Akademi sekä Jyväskylän, Oulun ja Vaasan yliopistot yhdessä Opetushallituksen kanssa.

Pääpaino suurimmalla osalla suomen kielen ja suomalaisen kulttuurin kursseista on suullisen kielitaidon kehittämisessä. Sen lisäksi kerrataan kielioppia, luetaan, kirjoitetaan ja kuunnellaan. Tavoitteena on aktivoida ja kehittää kielitaitoa aidossa kieliympäristössä. Kaikilla kursseilla tutustutaan lisäksi Suomen kulttuuriin.

Seitsemästä kurssista kolme pidetään Turussa. Heinäkuussa järjestetään kaksi Suomen kieli ja kulttuuri -kurssia sekä kurssi suomalaisesta nykykirjallisuudesta. Yhteensä Turussa pidettäville kursseille osallistuu 94 opiskelijaa.

Suomea oppii parhaiten Suomessa

Turun yliopiston kotimainen kirjallisuus on järjestämässä kirjallisuuden kesäkurssia Opetushallituksen kanssa jo toista kertaa, sillä oppiaine voitti tänäkin vuonna kilpailun kurssin järjestämisestä.

– Suomen kieltä sekä suomalaista kulttuuria ja kirjallisuutta ulkomailla opiskelevat opiskelijat tietävät, että kieltä oppii parhaiten maassa, jossa sitä puhutaan. Kirjallisuuden ymmärtämistä varten tarvitaan tietenkin sen kontekstin tuntemista ja ymmärtämistä, kurssin johtaja Viola Parente-Čapková sanoo.

Kirjallisuuskurssilla kiinnitetään Suomen satavuotisjuhlavuonna erityistä huomiota siihen, miten suomalainen nykykirjallisuus käsittelee suomalaisuuden merkityksiä, Suomen historiaa ja tulevaisuutta sekä Suomen paikkaa maailmankartalla. Kurssilla on myös kirjailijavieraita.

– Turun yliopiston kotimaisella kirjallisuudella on aina ollut hyvä maine Suomen kirjallisuutta ulkomailla opiskelevien edistyneiden opiskelijoiden keskuudessa – itsekin tiesin jo opiskelijana, että Turussa tehdään kiinnostavaa kirjallisuudentutkimusta, Parente-Čapková kertoo.

Parente-Čapková  opiskeli itse alun perin suomea ja Suomen kirjallisuutta Prahan Kaarlen yliopistossa ja myöhemmin Lontoossa. Hän on myös opettanut alaa useassa Euroopan maassa.

Suomen kieltä ja kulttuuria opetetaan 30 maassa

Suomalaisyliopistojen tarjoamat kesäkurssit on tarkoitettu opiskelijoille, jotka opiskelevat suomen kieltä ja suomalaista kulttuuria ulkomaisissa yliopistoissa. Eniten kurssilaisia tulee Venäjältä, Puolasta ja Saksasta. Yhteensä osallistujia on 24 eri maasta.

Suomen kieltä voi opiskella vajaassa 90 yliopistossa lähes 30 maassa. Eniten suomen opetusta tarjoavia korkeakouluja on Venäjällä ja Saksassa, mutta suomen kielen yliopisto-opetuksella on pitkät perinteet myös useissa muissa Euroopan maissa ja Pohjois-Amerikassa. Aasiassa opetusta on Kiinassa ja Japanissa. Suomen kieltä opiskelleet työskentelevät valmistuttuaan mm. opettajina ja kääntäjinä sekä kulttuurin, tutkimuksen, hallinnon, journalismin ja matkailun aloilla.

Tuomas Koivula
Kuva: Minna Numminen-Jalava