Työelämä vaatii viestintätaitoja

31.10.2014

Perinteinen media elää murroskautta, ja sosiaalisen median julkaisukanavissa kuka vain voi saada viestinsä kuuluville. Se vain pitää osata esittää hyvin.

​Ylen ulkomaantoimittaja ja Turun kauppakorkeakoulun alumni Mika Hentunen avasi kauppakorkeakoulun syksyn Alumni Keynote Speakers -luentosarjan 31.10. aiheella Viestintä työssä – työ mediassa.

Toimittajan työ on Hentusen oman uran aikana ehtinyt muuttua selvästi.

– Nykyään tehdään paljon enemmän ja nopeammin ja kaikkiin kanaviin. Erikoistumista ei juuri ole, vaan kaikkien on osattava periaatteessa kaikkea.

Hentunen korostaa, että viestintätaitojen kehittäminen on työelämässä tärkeää kenelle hyvänsä

– Nykyään jokainen voi perustaa oman kanavansa ja jokainen tekee viestintää. Opettele kertomaan oma viestisi ja muotoile sanomasi. Oma aktiivisuus ja viestin selkeä esittäminen on tärkeää, on kyse sitten työpaikan hakemisesta tai organisaation tiedotustilaisuudesta.

Kuka pärjää kilpailussa?

Media-ala on erikoisessa tilanteessa. Samaan aikaan ilmaisten julkaisukanavien nousun kanssa myös perinteinen media voi pärjätä hyvin.

Laatujournalismi ja klikkijournalismi asetetaan usein vastakkain, mutta menestyskonsepteja pärjäämiselle ei Hentusen mukaan ole.

Perinteiset toimijat joutuvat arvioimaan rooliaan ja tehtäväänsä jatkuvasti uudelleen.

– Uskon että mediakenttä tulee olemaan mosaiikki, jossa eri toimijat erikoistuvat ryppyotsaisemmasta linjasta kepeään ja viihteelliseen. Jo nyt perinteisen median rinnalle on noussut esiin uusia työyhteisömuotoisia toimijoita, jotka tuottavat esimerkiksi laadukasta tutkivaa journalismia.

Hentunen näkee median pirstaloitumisessa myös hyvää.

– Kun julkaisukanavia, tapoja ja tiedontuottajia on paljon, tiedotusvälineiden käyttämä valta hajaantuu ja niiden viestin luotettavuuden arvioimiseksi on enemmän vertailupohjaa.

Hentunen on työskennellyt useiden vuosien ajan toimittajana ja kirjeenvaihtajana muun muassa Yhdysvalloissa, Etelä-Koreassa, Ranskassa ja Belgiassa.

Liisa Reunanen
Luotu 31.10.2014 | Muokattu 27.07.2021