Tutkimushanke yritysten asiakastietojen keräämisestä ja käytöstä

30.09.2016

​Tekes on myöntänyt 300 000 euron rahoituksen oikeustieteellisen tiedekunnan tutkimushankkeelle ”Omadatasta todellisuutta”, jossa kehitetään oikeudellisesti kestäviä ratkaisuja yritysten asiakastietojen keräämiseen ja käsittelemiseen. Hanke toteutetaan yhteistyössä S-ryhmän, LähiTapiolan ja Elisan kanssa. Yritykset osallistuvat hankkeen kustannuksiin 54 000 eurolla. Hankkeen kokonaisbudjetti on 500 000 euroa.

Tutkimushankkeen taustalla on muutos, jossa asiakastietovarantojen hyödyntämisestä on tullut ratkaisevan tärkeä liiketoiminnan menestystekijä. Henkilötietojen hyödynnettävyys ei kuitenkaan ole yksinomaan myönteinen asia, vaan siihen liittyy myös merkittäviä yksityisyyden suojaan liittyviä riskejä. Henkilötiedot olisikin saatava käyttöön tavalla, joka hyödyttää sekä yrityksiä itseään että niiden asiakkaita, mutta jossa toisaalta on sitouduttu noudattamaan henkilötietolainsäädäntöä sekä perus- ja ihmisoikeuksia.

Hankkeessa oletetaan, että tällainen tavoite on saavutettavissa, jos yrityksissä omaksutaan järjestelmäkeskeisen ajattelutavan sijaan yksilö- ja ihmiskeskeinen lähestymistapa asiakkaiden henkilötietojen käsittelemiseen. Tässä omadata-tyyppisessä mallissa yksilölle jätetään keskeinen määräysvalta hänestä itsestään kerättyjen henkilötietojen hyödyntämiseen.

Kaksivuotinen tutkimushanke on osa Turun yliopiston digitaalisten tulevaisuuksien tutkimuksen teema-aluetta. Hankkeen vastuullisena johtajana toimii professori Juha Lavapuro (julava@utu.fi) ja projektipäällikkönä professori Mika Viljanen (mivevi@utu.fi).

Luotu 30.09.2016 | Muokattu 30.09.2016