Tutkijoiden yö houkutteli yli 2 500 kävijää tieteen äärelle

01.10.2018

Turun yliopiston järjestämä Tutkijoiden yö houkutteli tutkimuksen ja tieteen pariin yli 2 500 kävijää perjantaina 28.9.2018. Yli puolet osallistujista oli koululaisia ja lukiolaisia. Yhteiseurooppalaisen tapahtuman tavoitteena on tehdä tiedettä ja tutkijoiden työtä tutuksi suurelle yleisölle sekä esittää tutkijantyö houkuttelevana uravaihtoehtona.

​Tutkijoiden yön vetonaula oli Turun yliopiston eläinmuseo, jossa vieraili päivän aikana yhteensä 1 500 henkilöä. Toinen suuri tapatuma oli Turun normaalikoulussa ja Turku International Schoolissa järjestetty Tutkijoiden yön teemapäivä, jonka aikana 12 Turun yliopiston tutkijan vetämiin pajoihin ja luentoihin osallistui lähes 870 koululaista ja lukiolaista.

Turun Tutkijoiden yö jakautui aamupäivän ja illan ohjelmiin. Aamupäivä oli suunnattu suoraan koululaisille ja lukiolaisille, illan ohjelma oli kaikille avoin. Kouluissa järjestettyjen tapahtumien lisäksi noin 400 ala- ja yläkoululaista vieraili aamupäivällä Turun yliopiston eläinmuseossa.

Illan tapahtumaan Yliopistonmäelle saapui lapsia, nuoria ja aikuisia niin eläinmuseon avoimiin oviin, eläin- ja kasvimuseon järjestämiin opastuksiin kuin Naturan aulaan luotuihin toiminnallisiin pisteisiin. Sienityöpajassa lapset pääsivät luomaan muovailuvahasta tieteelle tuntemattomia sieniä.

– Teen kakkusienen, joka kasvaa taikamaailmassa, kertoi sienipajaan osallistunut Sanna Muhammad vaaleanpunaista sienen lakkia muovaillessaan.

– Aiemmin päivällä olin eläinmuseossa, enkä tiennyt ennen, että krokotiilit ovat jättimäisiä! Meillä oli koulussa tänään Science Day, jossa opin paljon hampaista ja eläimistä, lisäsi Turku International Schoolissa 3. luokalla oleva Muhammad.

Naturassa yleisöllä oli mahdollisuus lainata tutkija ja jutella heidän kanssaan borrelioosista, puutiaisista tai sisällissodasta. Lymen borrelioosiin perehtynyt bakteeriopin apulaisprofessori Jukka Hytönen kertoi ihmisille tutkimuksensa eri teemoista.

– Puhuimme esimerkiksi siitä, missä päin Suomea puutiaisia esiintyy ja millaisia taudinaiheuttajia niissä on. Lisäksi olen jutellut ihmisten kanssa borrelioosin diagnostiikasta ja taudin etenemisestä, Hytönen sanoi Lainaa tutkija -pisteellä Naturassa.

Tutkijoiden yössä järjestettiin kaksi avointa luentoa, joissa pureuduttiin vihapuheeseen sekä Amazoniaan ja Andeille suuntautuneiden tutkimusmatkojen antiin. Professorit Marjo Kaartinen ja Matti Peikola sekä tutkijatohtori Reima Välimäki luennoivat aiheesta Vihaa ennen ja nyt - ja voiko sille tehdä jotain? Biodiversiteettitutkimuksen professori Ilari E. Sääksjärven ja biodiversiteettiyksikön tohtorikoulutettava Tinja Pitkämäen luennon otsikko oli Amazonian ja Andien luonnon salatut aarteet.

Vihan pitkät jäljet -hankkeen luomassa virtuaalipelissä osallistujat testasivat omia arvovalintojaan erilaisissa historiallisissa tilanteissa ja ötökkäsafarilla yleisö pääsi näkemään ja kuulemaan, miten hyönteisiä pyydystetään ja tutkitaan.

Tutkijoiden yö -tapahtumia on järjestetty vuodesta 2005 lähtien syyskuun viimeisenä perjantaina sadoissa kaupungeissa eri puolilla Eurooppaa. Turussa tapahtuma järjestettiin nyt neljättä kertaa.

EH/JV
Kuvat: Hanna Oksanen