Tutkijat löysivät lähes 200 uutta pistiäislajia

31.10.2012

Turun yliopiston tutkijat löysivät tieteelle tuntemattomat loispistiäislajit Väli- ja Etelä-Amerikasta.

Trooppisissa metsissä elää hämmästyttävän monimuotoinen loispistiäislajisto. Kuvassa Orthocentrinae-loispistiäinen.

​Kätkö- eli loispistiäiset elävät toukkavaiheessa toisten niveljalkaisten parasitoideina eli hyönteisloisina. Loispistiäiset tunnetaan vielä heikosti ja tieteelle tuntemattomia lajeja löytyy jatkuvasti.

Uusimman hyönteisryhmän trooppista monimuotoisuutta käsittelevän selvityksen mukaan maapallon sademetsissä elää hämmästyttävän monimuotoinen ja heikosti tunnettu loispistiäislajisto. Tutkimuksessa olivat mukana Turun yliopiston jatko-opiskelija Anu Veijalainen, dosentti Ilari E. Sääksjärvi, dosentti Niklas Wahlberg sekä tutkijoita kolmesta ulkomaisesta tutkimuslaitoksesta (Smithsonian Institution, Washington; Natural History Museum, Lontoo; University of Utah, Salt lake City).

Tutkijaryhmä löysi trooppisista metsistä 177 tieteelle tuntematonta Orthocentrinae-loispistiäislajia. Ne ovat hyvin pienikokoisia pistiäisiä, jotka elävät toukkavaiheessa sienisääskien toukkaloisina.

Tutkimustulokset julkaistiin kansainvälisesti arvostetussa Proceedings of the Royal Socitety B -sarjajulkaisussa 3.10.

Luotu 31.10.2012 | Muokattu 26.11.2012