Tutkijat kehittivät keinon torjua antibiooteille vastustuskykyistä sairaalabakteeria

30.05.2018

Antibiooteille vastustuskykyinen Acinetobacter baumannii -bakteeri on maailmanlaajuisesti yksi haitallisimmista sairaalabakteereista. Turun yliopiston tutkijat havaitsivat, että bakteeri tarttuu lääketieteellisten laitteiden muovipintoihin sormimaisilla rakenteillaan. Tutkijat onnistuivat kehittämään vasta-aineita, jotka estivät bakteerin leviämisen.

Sairaaloihin ja lääketieteellisiin laitteisiin liittyvät infektiot ovat merkittävä terveydenhuollon ongelma, joka koskee koko maailmaa. Infektioiden syntyyn vaikuttaa se, että taudinaiheuttajat kykenevät levittäytymään sekä elollisille että elottomille pinnoille.

– Multiresistentti Acinetobacter baumannii -bakteeri on yksi terveydenhuollon hankalimmista taudinaiheuttajista maailmanlaajuisesti, ja uusien antibioottien kehittäminen sitä vastaan on tällä hetkellä Maailman terveysjärjestön kiireellisyyslistan kärjessä, sanoo Joint Biotechnology Laboratoryn ryhmänjohtaja Anton Zavialov Turun yliopiston kemian laitokselta.

Zavialov löysi tutkimusryhmineen ainutlaatuisen molekyylitason mekanismin, joka sallii Acinetobacter baumannii -bakteerin ja samansukuisten taudinaiheuttajabakteerien muodostaa populaatioita lääketieteellisten välineiden pinnoille. Mekanismi mahdollistaa sen, että bakteerit voivat levitä sairaaloissa.

– Löytömme avulla sairaaloiden olisi mahdollista vähentää taudinaiheuttajien leviämistä helpoilla ja edullisilla toimenpiteillä, Zavialov kertoo.

Bakteeri tarttuu ”sormillaan” vettä hylkiviin muovipintoihin

Acinetobacter baumannii -bakteeri levittäytyy lääketieteellisten laitteiden pinnoille ACU-karvojensa avulla. ACU-karvat ovat hiusmaisia proteiinirakenteita, joita löytyy monien taudinaiheuttajabakteerien pinnalta. Tutkijat totesivat röntgenkristallografian avulla, että kunkin karvan kärjessä on kolme sormimaista rakennetta. Nämä niin sanotut sormet tarttuvat erittäin tiukasti vettä hylkiviin muovipintoihin, joita käytetään yleisesti lääketieteellisissä laitteissa ja välineissä.

– Uskomme, että nämä sormet tunkeutuvat pintojen pieniin onkaloihin. Tämä hypoteesi voisi selittää kiinnittymisen voimakkuuden ja bakteerien leviämisen moniin erilaisiin vettä hylkiviin materiaaleihin, Zavialov toteaa.

Tutkijat tuottivat vasta-aineita, jotka sitoutuivat karvojen kärkeen ja estivät täysin bakteerien tarttumisen ja populaatioiden muodostumisen.

– Lasin tai muiden vähemmän vettä hylkivien materiaalien käyttö lääketieteellisissä laitteissa vettä hylkivien muovien sijaan olisi toinen yksinkertainen ja edullinen ratkaisu taudinaiheuttajien leviämisen vähentämiseksi, Zavialov sanoo.

Toisella antibiooteille vastustuskykyisellä taudinaiheuttajabakteerilla, Pseudomonas aeruginosalla, on vastaavanlaisia karvoja, ja se muodostaa samankaltaisia populaatioita. Tutkijat ennustavat, että A. baumanniin torjuntakeinot voisivat toimia myös P. aeruginosa-infektioiden hillitsemisessä ja mahdollisesti myös monien muiden ACU-karvallisten taudinaiheuttajien torjunnassa.

JV
Kuva: sasint