Tutkijat kehittävät verenkierron määrällistä mittaamista

03.04.2013

Suomalais-japanilaisen tutkimushankkeen pyrkimyksenä on luoda menetelmä, jonka avulla elimistön verenkiertoa voidaan tarkastella kokonaisvaltaisemmin.

​Turun yliopiston PET-keskuksen johtaja professori Juhani Knuuti ja Osakan radiologian laitoksen professori Hidehiro Iida johtavat tutkimushanketta, jonka tarkoituksena on kehittää uusia menetelmiä ja työkaluja verenkierron mittaamiseen. Suomalais-japanilainen hanke sai rahoitusta Suomen Akatemialta ja Japan Science and Technology Agency:lta.

Rahoitusta myönnettiin yhteensä kolmelle tutkimushankkeelle. Akatemian osuus rahoituksesta on noin 1,1 miljoonaa euroa.

– Olemme tehneet Iidan kanssa yhteistyötä 90-luvun puolivälistä lähtien. Hän on Turun yliopiston kunniatohtori, kertoo Knuuti.

Tutkimushankkeen tarkoituksena on kehittää menetelmiä, joiden avulla verenkiertoa voidaan mitata määrällisesti. Tällöin voidaan saavuttaa kokonaisvaltaisempi ymmärrys elimistön verenkierrosta.

Tavoitteena luoda työkalu tutkimuksen käyttöön

Vaikka verenkierron mittaaminen on lääketieteessä perusosaamista, määrällinen tarkka mittaaminen on tähän asti ollut hankalaa.

– Tavoitteenamme on luoda ohjelmisto, jota myös muut tutkijat voivat hyödyntää omissa tutkimuksissaan. Kehitämme siis työkalua tutkimuksen käyttöön, Knuuti sanoo.

Hankkeeseen liittyvä tutkimustyö tapahtuu pitkälti etätyönä, mutta tutkijat vierailevat myös toistensa luona Japanissa ja Suomessa.

– Tutkimuksessa japanilaisten mallinnusta koskeva osaaminen yhdistetään meidän kokeelliseen osaamiseemme, Knuuti toteaa.

Jenni Valta

Luotu 03.04.2013 | Muokattu 03.04.2013