Tutkijaryhmä selvitti logistiikan nykytilaa suomalaisessa elinkeinoelämässä

20.11.2014

Logistiikkaselvitys 2014 kertoo, että Suomen parhaat logistiset toimintaedellytykset löytyvät Helsingistä ja Uudeltamaalta.

​Turun yliopiston kauppakorkeakoulun logistiikan tutkimusryhmän laatima Logistiikkaselvitys 2014 kartoittaa logistiikan nykytilaa ja tulevaisuuden odotuksia suomalaisessa elinkeinoelämässä. Tutkimusryhmä teki logistiikkaselvityksen Liikenneviraston tilauksesta.

Selvityksessä tarkasteltiin logistisia toimintaedellytyksiä Suomen eri osissa.

Parhaiksi logistiset toimintaedellytykset omalla kotipaikkakunnallaan kokevat Etelä-Suomessa, erityisesti Helsingissä ja Uudellamaalla, sijaitsevat yritykset. Heikoimmiksi toimintaedellytykset arvioivat Itä- ja Pohjois-Suomen yritykset.

Suurimmat erot toimintaedellytysten arvioinneissa liittyvät liikenneinfrastruktuuriin.

‒ Liikenneinfrastruktuurin osalta ongelmat näyttäisivät olevan erilaiset maan eri osissa. Etelä-Suomessa yritykset ovat tyytymättömimpiä olemassa olevan infrastruktuurin välityskykyyn, kun taas muualla Suomessa enemmän tyytymättömyyttä aiheuttaa liikenneinfrastruktuurin tekninen kunto, sanoo titkijatohtori Tomi Solakivi.

Teollisuuden rakennemuutos on nostanut kustannuksia

Osana Logistiikkaselvitys 2014 -raporttia selvitetiin myös suomalaisyritysten logistiikkakustannuksia. Kustannukset ovat nousseet noin prosenttiyksikön vuodesta 2011, jolloin aineistoa kerättiin edellisen kerran. Vuonna 2013 kustannukset olivat keskimäärin 13,4 prosenttia yritysten liikevaihdosta, kun ne vuonna 2011 olivat 12,1 prosenttia.

Tutkimusryhmän mukaan kustannusten kohoamista selittää pääosin Suomen teollisuuden voimakas rakennemuutos viime vuosina. Erityisesti elektroniikkateollisuuden osuus on vähentynyt, samalla kun kuljetusintensiivisempien toimialojen, kuten kemianteollisuuden ja metsäteollisuuden osuus Suomen teollisuudesta on korostunut.

Kyselytutkimukseen vastasi 1 731 suomalaisyritystä. Tutkijaryhmä on laatinut selvityksen useampana vuonna. Aiempien vuosien kyselyaineistojen kanssa Logistiikkaselvitys 2014 muodostaa aihepiirin kattavimman tietokannan maailmassa.

Selvitystä hyödynnetään poliittisen päätöksenteon valmistelussa kansallisesti ja alueellisesti, ja sen pitkät aikasarjat tarjoavat näkemystä siitä, mihin suuntaan Suomen logistinen asema on liikkumassa.

Luotu 20.11.2014 | Muokattu 27.07.2021