Turun Yliopistosäätiö ehdolla vuoden 2018 Euroopan kulttuuriperintöpalkinnon saajaksi

22.11.2017

Turun Yliopistosäätiö on ehdolla Euroopan unionin ja Europa Nostran vuoden 2018 kulttuuriperintöpalkinnon saajaksi. Europa Nostra on eurooppalainen kulttuuriperintöä vaaliva kansalaisjärjestö ja kulttuuriperintöyhdistysten liitto, joka toimii 40 maassa. Palkinnon saajaksi on ehdolla yhteensä viisi suomalaishanketta.

​Kuvassa Turun Yliopistosäätiön Liedon Vanhalinna – Mauno ja Ester Wanhalinnan lahjoitus vuodelta 1956. Kuva: Suomen Ilmakuva / Turun Yliopistosäätiö

​Turun kaupunki hakee Turun Yliopistosäätiölle palkintoa kulttuuriperintötyölle omistautuneen toiminnan johdosta. Säätiö on muun muassa saattanut loppuun Vanhalinnan museo- ja kulttuurikeskuksen peruskorjauksen, ja sillä on omistuksessaan Bengtskärin majakka ja Alvar Aallon suunnittelema Villa Tammekann Tartossa, Maaherran makasiini Turun historiallisessa keskustassa sekä kulttuurihistoriallisesti arvokas Seilin saari yhteisessä omistuksessa Turun yliopiston kanssa.

Turun Yliopistosäätiön tarinan voi katsoa alkaneen vuonna 1920, jolloin Turkuun perustettiin kaupungin ensimmäinen suomenkielinen yliopisto 22 000 lahjoittajan yhteisellä ponnistuksella. Turun Yliopistosäätiö aloitti toimintansa nykymuotoisena vuonna 1974, kun yliopisto siirtyi valtion omistukseen ja Turun Yliopistosäätiöstä tuli Turun yliopiston tukisäätiö.

Osana säätiön sääntöjen mukaista tehtäväänsä Turun Yliopistosäätiö omistaa lukuisia kulttuurihistoriallisesti arvokkaita kohteita. Säätiön sijoituspolitiikka sallii esimerkillisesti – tarkan talous- ja käyttösuunnitelmatarkastelun jälkeen – myös sijoittamisen kohteisiin maiseman- ja rakennussuojelun ja kulttuurihistoriallisten arvojen vaalimiseksi.

Viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana Turun Yliopistosäätiö on muun muassa saattanut loppuun Vanhalinnan museo- ja kulttuurikeskuksen peruskorjauksen sekä vakiinnuttanut ammattimaisesti johdetun museon toiminnan. Museossa käy yli 20 000 vierasta vuosittain.

Palkinnon saajat julkistetaan maalis–huhtikuussa. Palkittujen hankkeiden joukosta valitaan seitsemän Grand Prix -voittajaa, jotka saavat 10 000 euron suuruisen pääpalkinnon. Lisäksi yksi palkituista valitaan nettiäänestyksellä yleisön suosikiksi. Grand Prix -voittajat julkistetaan European Heritage Summitissa Berliinissä kesäkuussa.

>> Turun Yliopistosäätiö
>> Europa Nostra Finland