Turun yliopistoon kaksi uutta terveyden tutkimuksen akatemiatutkijaa ja yksi kliininen tutkija

30.05.2018

Suomen Akatemian terveyden tutkimuksen toimikunta on valinnut syyskuun 2017 haun perusteella 11 akatemiatutkijaa ja 10 kliinistä tutkijaa. Turun yliopistosta valittiin kaksi uutta akatemiatutkijaa ja yksi kliininen tutkija.

​Toimikunnalle jätettiin syyskuun haussa 78 akatemiatutkijahakemusta eli rahoituksen sai hieman yli 14 prosenttia hakijoista. Akatemiatutkijoiden valinnassa tärkeimpinä kriteereinä ovat tutkimussuunnitelman tieteellinen laatu, hakijan itsenäisyys tutkijana ja nousujohteinen urakehitys. Lisäksi päätöksissä painotetaan hakijan kansainvälisyyttä ja aiempaa liikkuvuutta.

– Akatemiatutkijahaussa näkyi selvästi tutkijaliikkuvuuden keskeinen merkitys nuorten tutkijoiden meritoitumisen kannalta. Nyt valituista tutkijoista valtaosa oli pohjustanut tutkimusuraansa vähintään vuoden pituisella jaksolla ulkomaisessa tutkimusryhmässä väitöksensä jälkeen, terveyden tutkimuksen toimikunnan puheenjohtaja Mika Rämet sanoo.

Kansainväliset arviointipaneelit pitivät terveyden tutkimuksen akatemiatutkijahakemusten tieteellistä tasoa yleisesti hyvänä. Turun yliopistosta valittiin kaksi uutta akatemiatutkijaa:

Hollmen, Maija: Synnynnäisen immuniteetin hyödyntäminen kasvainta estävän tulehduksen säätelyssä, 1.9.2018 - 31.8.2023. 438 874€

Rinne, Petteri: Melanokortiinijärjestelmä sydämen kasvun säätelijänä ja lääkekehityskohteena sydämen vajaatoiminnan hoidossa, 1.9.2018 - 31.8.2023. 438 874€

Suomen Akatemialta rahoitusta myös kliinisille tutkijoille

Suomen Akatemian terveyden tutkimuksen toimikunta on valinnut syyskuun 2017 haun perusteella 10 uutta kliinistä tutkijaa. Toimikunta käyttää rahoitukseen noin 2,4 miljoonaa euroa. Kliinisen tutkijan rahoitusta haki syyskuussa 39 henkilöä.

Suomen Akatemia tukee tällä rahoitusmuodolla kliinisiä tutkijoita rahoittamalla osa-aikaisen tutkimustyön palkkauskuluja ja myöntämällä määrärahaa tutkimuskuluja varten. Hakijana voi olla kliinisessä työssä oleva tohtorintutkinnon suorittanut lääkäri tai muu tohtorintutkinnon suorittanut terveydenhuollon ammattilainen, joka tekee potilastyötä.

Toimikunta valitsi Turun yliopistosta yhden uuden kliinisen tutkijan:

Sundvall, Maria Helena: BRCA2:n merkitys ja uudet molekyylimekanismit eturauhassyövässä, 1.9.2018 - 13.8.2022. 296 124€

Lisätietoa:

Rahoitetut akatemiatutkijat