Turun yliopiston lääketieteen lisensiaatin syksyllä alkavaan koulutukseen lisäaloituspaikkoja

25.06.2024

Turun yliopiston lääketieteen lisensiaatin koulutukseen tulee 15 lisäaloituspaikkaa. Lisäyksen myötä syksyllä alkavassa koulutuksessa on yhteensä 160 aloituspaikkaa.

Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt lisärahoitusta yliopistojen lääkärikoulutukseen siten, että uusien opiskelijoiden määrää voidaan kasvattaa tämän vuoden opiskelijavalinnassa.

Turun yliopiston hallitus päätti kokouksessaan 25.6.2024, että lääketieteen lisensiaatin koulutukseen lisätään 15 aloituspaikkaa jo aiemmin päätetyn 145 aloituspaikan lisäksi. OKM:lle esitetty aloituspaikkojen lisärahoitustarve on 3,9 miljoonaa euroa.

– OKM:n rahoituspäätös koulutuslisäykselle on tärkeä, koska rahoitus vastaa lääketieteen alojen koulutuksen todellisia kuluja. Vuonna 2025 aloittavien opiskelijoiden osalta odotamme, että lääketieteen ja hammaslääketieteen kaksiportainen koulutus kanditutkintojen myötä tulee korjaamaan rahoitusta pysyvästi vuosikymmenen loppua kohti, lääketieteellisen tiedekunnan dekaani Pekka Hänninen sanoo.

Aloituspaikat lisätään syyslukukaudella 2024 alkavaan koulutukseen. Lisäyksen jälkeen Turun yliopiston lääketieteen lisensiaatin koulutuksen todistusvalinnassa on 81 aloituspaikkaa, jotka kaikki on varattu ensikertalaisille hakijoille. Valintakoevalinnassa on 79 aloituspaikkaa, joista ensikertalaisille hakijoille on varattu 23 paikkaa.

Aloituspaikkojen lisääminen ei vaadi hakijoilta toimenpiteitä. Aloituspaikkojen lisäys näkyy opiskelijavalinnan tuloksissa viimeistään 4.7.2024, jolloin kaikki korkeakoulujen yhteishaun valinnan tulokset julkaistaan.

Hakijoille lisätietoja antaa Turun yliopiston yliopiston hakijapalvelut

> Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi lisärahoituksen lääketieteen lisensiaatin koulutuksen aloituspaikkoihin

Luotu 25.06.2024 | Muokattu 25.06.2024