Turun yliopiston kauppakorkeakoulu yhteistyöhön seitsemän kansainvälisen suuryrityksen kanssa ‒ tavoitteena tutkia ja kehittää disruptiivisia innovaatioita

16.01.2018

Turun yliopiston kauppakorkeakoulu on perustanut Laboratory of Business Disruption Research -tutkimuslaboratorion liiketoimintamurrosten eli disruptioiden johtamis- ja toteutusmallien tutkimiseksi ja kehittämiseksi. Laboratorion yrityskumppanit ovat Aller Media Oy, Bayer Nordic SE, Oy IBM Finland Ab, OP Ryhmä, PwC (PricewaterhouseCoopers Oy), Rolls-Royce Oy Ab ja Valmet Automotive Oy.

​Laboratory of Business Disruption Research -tutkimuslaboratorion tavoitteena on tutkia liiketoimintadisruptioita ilmiönä ja kehittää liike-elämälle uusia toimintamalleja ja konsepteja tukemaan liiketoiminnan ja innovaatioiden kehittämistä. Keskeisiä teemoja ovat esimerkiksi tekoäly ja koneoppiminen, hinnoitteluinnovaatiot, kilpailukeinot, alustatalous, ekosysteemien muuttuminen sekä organisaatioiden johtaminen disruptiivisessa liiketoimintaympäristössä.

Tutkimusagendaa on työstetty yhdessä yrityskumppanien kanssa, jotka ovat Aller Media Oy, Bayer Nordic SE, Oy IBM Finland Ab, OP Ryhmä, PwC, Rolls-Royce Oy Ab, ja Valmet Automotive Oy.

‒ Yhteiskuntaamme ja liike-elämäämme myllertävät tällä hetkellä useat vahvat muutosvoimat, jotka oikein hyödynnettyinä mahdollistavat liiketoimintaloikkia. Esimerkiksi voimakkaasti kehittyvä nettiteknologia on mahdollistanut muun muassa Airbnb:n, Uberin, Netflixin ja Onnibusin läpimurtoja, taustoittaa Laboratory of Business Disruption Research -tutkimuslaboratorion johtaja Thomas Westerholm Turun yliopiston kauppakorkeakoulusta.


Thomas Westerholm Laboratory of Business Disruption Research -yhteistyön lanseeraustilaisuudessa kauppakorkeakoululla 17.1.2018.

Laboratorion tutkimusportfoliossa on akateemista perustutkimusta, soveltavaa tutkimusta yhdessä yritysten kanssa sekä kahdenvälisiä yritysten kehittämiseen keskittyviä projekteja. Ensimmäiset hankkeet käynnistyvät jo keväällä 2018.

‒ Disruptiiviset innovaatiot syntyvät epävarmassa ympäristössä, jossa markkinaa ei aluksi välttämättä ole olemassa, vaan se tulee löytää tai synnyttää. Laboratorion tavoitteena on, että kokeellinen tutkimus ja pilotointi yrityskumppaniemme kanssa luo liike-elämälle malleja kehittää disruptiivisia innovaatioita ja tarttua muutosvoimien luomiin mahdollisuuksiin, Westerholm sanoo.

Uusia yhteistyömuotoja yritysten ja yliopiston välille

Tutkimuslaboratorio toimii osana Turun yliopiston kauppakorkeakoulun CCR-yksikköä (Center for Collaborative Research), joka edistää ja toteuttaa tutkimusyhteistyötä yritysten ja julkisen sektorin organisaatioiden kanssa.

‒ Haluamme kauppakorkeakouluna pysyä kehityksen kärjessä ja elää ajassa ‒ tämä tarkoittaa myös uusien yhteistyömuotojen luomista yritysten ja yliopiston välille. Disruptioteemaan panostaminen mahdollistaa uudenlaisen tutkimusyhteistyön, sanoo kauppakorkeakoulun dekaani Markus Granlund.

Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen toteaa, että laboratorio on strategisesti tärkeä panostus koko yliopistolle.

‒ Monimutkaisten murrosilmiöiden ymmärtämiseksi tarvitsemme laajaa poikkitieteellistä yhteistyötä, jolle laboratorio tarjoaa erinomaisen yhteistyöalustan, Väänänen sanoo.

‒ Esimerkiksi digitalisuus ja alustatalous kehittyvät tänä päivänä huimaa vauhtia. Elinvoimaisten liiketoimintamallien kehittämiseksi meidän tuleekin rikkoa perinteisiä tieteen ja kehittämisen rajoja ja rohkeasti yhdistellä osaamista uudella tavalla, sanoo Rolls-Roycen teknologiajohtaja Sauli Eloranta.

Laboratorion keskeisenä kansainvälisenä tutkimuskumppanina toimii Harvard Business School, joka on innovaatiotutkimuksen huippuyksiköitä maailmassa. Yhdessä HBS:n kanssa laboratorio valmistelee innovaatiojohtamiseen liittyviä yhteishankkeita, joiden on määrä käynnistyä syksyllä 2018.

Teksti: Taru Suhonen
Kuva: Antti Tarponen

Luotu 16.01.2018 | Muokattu 17.01.2018