Turun yliopistolle STM:n ja Sitran Työelämäpalkinto

09.05.2017

Sosiaali- ja terveysministeriön, Sitran ja Työsuojelurahaston työelämäpalkintoa tavoitteli tänä keväänä 99 hakijaa. Hakijoiden joukosta valittiin yhdeksän työpaikkaa, jotka sosiaali- ja terveysministeri Pirkko Mattila palkitsi tunnustuspalkinnolla 9.5.2017 Helsingissä järjestetyssä palkintotilaisuudessa.

​Sosiaali- ja terveysministeri Pirkko Mattila palkitsi yhdeksän Työelämäpalkinto-tunnustuksen saanutta organisaatiota 9.5.2017 Helsingissä järjestetyssä palkintotilaisuudessa.

​Työelämäpalkinnon teemana oli tänä vuonna tahdonvoima. Turun yliopisto kisasi palkinnosta motolla ”Hyvinvoivasta yliopistoyhteisöstä hyvinvointia yhteiskuntaan”.
Kilpailussa laadittiin yhdeksän palkinnonsaajan hakemuksista työelämäreseptit. Turun yliopiston reseptin kulmakiviä ovat muun muassa yhteisöllinen kehittäminen, aito halu yhteistoimintaan sekä johtajien ja esimiesten koulutus.

‒ Turun yliopisto valittiin yhdeksi työelämäpalkinnon saajista erityisesti, koska toimintamallimme poikkeaa edukseen toimialan peruskäytännöistä ja sitä voidaan soveltaa yksilölliset piirteet huomioiden muilla työpaikoilla, sanoo Turun yliopiston hyvinvointipalveluiden johtaja Tom Riski.

Tunnustuspalkinnon sai yhteensä yhdeksän organisaatiota. Palkintoraadin mukaan kilpailu osoitti, että suomalainen työelämä on mainettaan parempaa, ja positiivinen muutos työpaikoilla on mahdollista. Palkittuja työpaikkoja yhdistää halu tehdä asioita aiempaa paremmin. Henkilöstöllä on lupa ja vastuu toimia parhaalla tavalla ja toteuttaa ideoitaan, ja johto on antanut vahvan tukensa ja luottamuksensa kehittämistyölle. Muutos on saatu aikaan yhdessä, ja kehittämistä on ohjannut enemmin ajatus ”antakaa mennä” kuin ”ei siitä kuitenkaan mitään tule”.

Työelämäpalkinnon myöntää Työelämäpalkinnon rahasto. Rahaston ovat perustaneet sosiaali- ja terveysministeriö ja Sitra. Työsuojelurahasto osallistuu palkittavien valintaan. Palkinnon suojelijana toimii tasavallan presidentti.
Työelämäpalkinto jaettiin tänä keväänä viimeisen kerran, kun määräaikaisen rahaston varat on jaettu tunnustuspalkintona ansioituneille työelämän edistäjille. Ensimmäisen kerran palkinto myönnettiin vuonna 2008, ja se on myönnetty neljä kertaa.

Lisää aiheesta:

>> Työelämäpalkinnon saajien työelämäreseptit

>> STM:n uutinen Työelämäpalkinnosta: Positiivinen muutos työpaikoilla on mahdollista

TS

Kuva: Robert Örthén