Turun yliopistolle HR Excellence in Research -laatuleima seuraavaksi kolmeksi vuodeksi

30.05.2024

Euroopan komissio myönsi Turun yliopistolle HR Excellence in Research -tunnustuksen seuraavaksi kolmeksi vuodeksi osoituksena yliopiston sitoutumisesta tutkijoiden aseman ja arvostuksen jatkuvaan kehittämiseen.

Tunnustus myönnetään Euroopan komission Human Resources Strategy for Research (HRS4R) -hankkeeseen liittyneille korkeakouluille ja tutkimuslaitoksille kolmen vuoden välein tehtävän arvioinnin perusteella. Turun yliopisto sai HR Excellence in Research -laatuleiman käyttöön ensimmäisen kerran jo vuonna 2013.

Laatuleiman jatko myönnettiin tutkijoiden aseman kehittämiseen tähtäävän toimintasuunnitelman vuosille 2023–2026 perusteella. Komission mukaan Turun yliopisto on vahvasti sitoutunut kehittämään tutkijoille suotuisaa työympäristöä tutkijoiden peruskirjan suositusten mukaisesti. Arvioinnin mukaan yliopiston vahvuuksia ovat eettisyys, tasa-arvoisuus, monimuotoisuus, saavutettavuus, väärinkäytösten johtaminen sekä yliopiston Scholars at Risk -työ. Yliopisto sai kiitosta myös rekrytointikäytänteistä, johtamisen ja esihenkilötyön tukemisesta sekä perheen ja työn yhdistämisen ja etätyönteon mahdollistamisesta.

–  On ilahduttavaa, että saamme hyvää palautetta asioista, joihin olemme strategiamme mukaisesti panostaneet. Turun yliopisto jatkaa tutkijoiden aseman eteen tehtävää kehitystyötä ja pyrimme tekemään yliopistosta tutkijoille entistä houkuttelevamman työpaikan, sanoo yliopiston henkilöstöjohtaja Sanna-Mari Tammilaakso.

Luotu 30.05.2024 | Muokattu 30.05.2024