Turun yliopisto tuo SuomiAreenaan keskusteluja ruoasta, vastustuskyvystä ja elämänlotosta

19.06.2024

Mahtuvatko herkullisuus ja kestävyys samalle lautaselle? Pelataanko elämänlotto jo ennen syntymää? Entä onko vahva vastustuskyky luonnon lahja vai taitolaji? Tule kuuntelemaan Turun yliopiston järjestämiä keskusteluja SuomiAreenaan Poriin tai katso ne suorana tai tallenteena SuomiAreenan verkkosivuilla.

Turun yliopisto tarjoaa Porissa 25.–28.6. järjestettävässä SuomiAreenassa kolme keskustelua. Vahva vastustuskyky – luonnon lahja vai taitolaji? -keskustelussa tarkastellaan tiistaina 25.6., miksi yksi saa kaikki flunssat toisen porskuttaessa terveenä läpi vuoden. Entä voiko omaa vastustuskykyään vahvistaa jopa niin, että vakavien sairauksien uhka vähenee? Keskustelua käyvät professori Juhani Knuuti, professori Jyrki Korkeila, professori Kirsi Pietiläinen ja lääketieteen lisensiaatti Anni Vuohijoki. Juontajana toimii toimittaja Markku Sandell.

Tiistaina 25.6. käydään myös Elämänlotto – pelataanko se jo ennen syntymää? -keskustelu, jossa pohditaan miten elämäämme määrittää perhe, johon synnyimme. Tutkimukset kertovat, että kotoa saadut lähtökohdat vaikuttavat siihen, mikä on asemamme työmarkkinoilla, miten todennäköisesti perustamme perheen ja miten hyvin voimme. Mitkä tekijät vaikuttavat elämänkulkuumme ja valintoihimme, ja miten voimme yhteiskuntana lisätä mahdollisuuksien tasa-arvoa. Lavalla tutkijat avaavat tuloksia kolmen esimerkkihahmon kautta. Keskustelemassa Turun yliopistosta professori Jani Erola, erikoistutkija Kaisa Mishina, professori Christina Salmivalli ja THL:n johtava tutkija Maria Vaalavuo. Keskustelua livekuvittaa Linda Saukko-Rauta ja juontaa toimittaja Rami Koivula.

Mahtuvatko herkullisuus ja kestävyys samalle lautaselle? -keskustelussa pohditaan perjantaina 28.6. sitä, miten tiede synnyttää uusia keksintöjä kauppojen hyllylle, mutta silti pelot ja tottumukset ohjaavat meitä ruokaostoksilla. Miksi muutos ahdistaa, pelottaa tai jopa herättää vihaa? Kenen lopulta tulee muuttua, meidän vai ruoan? Keskustelemassa ovat elintarvikekehityksen tutkimusprofessori Anu Hopia, Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen johtaja Juha Kaskinen, elintarviketieteiden professori Kaisa Linderborg sekä ravintoloitsija ja kokki Henri Alén. Keskustelun juontaa toimittaja Nuppu Stenros.

Turun yliopiston ohjelma

Tiistaina 25.6.2024 klo 10.00–10.45
Vahva vastustuskyky – luonnon lahja vai taitolaji?
Rannan lava
Järjestäjät: InFLAMES-lippulaiva, Turun yliopisto, Åbo Akademi

Tiistaina 25.6.2024 klo 12.00–12.45
Elämänlotto – pelataanko se jo ennen syntymää?
Kauppakeskus Puuvillan lava
Järjestäjät: Turun yliopisto, INVEST tutkimuskeskus ja lippulaiva, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL

Perjantaina 28.6.2024 klo 11.00–11.45
Mahtuvatko herkullisuus ja kestävyys samalle lautaselle?
Kauppakeskus Puuvillan lava
Järjestäjä: Turun yliopisto

Turun yliopistosta osallistuu SuomiAreenan ohjelmaan useita tutkijoita. Yllä mainituissa keskusteluissa Turun yliopisto on järjestäjänä.

Luotu 19.06.2024 | Muokattu 25.06.2024