Turun yliopisto tukee Plan S -aloitteen tavoitteita avoimeen julkaisuun siirtymisestä

01.10.2018

Euroopan komission sekä kahdentoista Science Europeen kuuluvan kansallisen tutkimusrahoittajan muodostama cOAlition S julkisti 4.9.2018 niin kutsutun Plan S -julkilausuman, jonka tavoitteena on saada julkisella tutkimusrahoituksella rahoitetut julkaisut pois maksumuurin takaa. Suomen Akatemia sekä Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ovat ilmoittaneet tukevansa Plan S:n tavoitteita. Myös Turun yliopisto noudattaa avoimen tieteen politiikkaa ja kannattaa avoimeen julkaisemiseen siirtymistä.

Eurooppalaisten tutkimusrahoittajien hiljattain julkistaman Plan S -julkilausuman tavoitteena on saada kaikki julkisella tutkimusrahoituksella rahoitetut julkaisut pois maksumuurin takaa vuoden 2020 alkuun mennessä.

– Avointa tiedettä on edistetty tutkimuksen eri osa-alueilla jo pitkään. Julkaisujen kohdalla maksumuureihin perustuvaan toimintakulttuuriin on kuitenkin ollut hankala saada aikaan muutosta. Tämä aloite on tervetullut konkreettinen ja radikaalikin askel julkaisujen avaamisen edistämiseksi, Turun yliopiston tutkimusedellytysten yksikön päällikkö Mari Riipinen kertoo.

Kirjaston tutkimuksen palvelujen päällikkö Jukka Rantasaari muistuttaa tavoitteen olevan linjassa Turun yliopiston julkaisupolitiikan kanssa:

– Julkilausuman sisältö ei merkitsevästi poikkea omasta avoimen tieteen politiikastamme, jossa myös edellytetään avointa julkaisemista. Tosin Turun yliopisto suosittelee avointa julkaisemista joko vihreällä tai julkilausuman mukaisella kultaisella tiellä. Vihreällä tiellä tutkija julkaisee artikkelinsa edelleenkin maksumuurin takana olevassa lehdessä ja lähettää sen jälkeen artikkelinsa viimeisen vertaisarvioidun käsikirjoituksen kirjastolle, joka tarkistaa kustantajan luvat ja rinnakkaistallentaa sen avoimesti saataville. Kultaisella tiellä tutkija julkaisee artikkelinsa open access -lehdessä, jolloin se on välittömästi avoin, kertoo Rantasaari.

– Käytännössä eri tieteenaloilla on julkaisemisessa hyvin erilaisia käytäntöjä, ja monilla maksumuurillisilla julkaisuilla on omalla alallaan vankka asema. Tällainen kansainvälisesti merkittävien tutkimusrahoittajien koottu kannanotto voi kuitenkin todella vaikuttaa ja käynnistää murroksen julkaisemisen käytännöissä, sanoo Riipinen.

Plan S -julkilausuman tavoite on, että vuoden 2020 alussa kaikki tieteelliset julkaisut, joiden tutkimus on toteutettu julkisella rahoituksella, julkaistaan Open Access -periaatteen mukaisesti.

– Tavoitteen aikataulu kuulostaa nopealta, eikä sen saavuttaminen ole välttämättä aivan yksinkertaista. Toisaalta jos tavoite avoimesta julkaisemisesta nyt siirtyy konkreettisesti rahoittajien asettamiin rahoitusehtoihin, voi toimintakulttuuri todella muuttua rivakastikin, Riipinen arvioi.

Lue lisää Plan S -julkilausumasta:

>> cOAlition S: Making Open Access a reality by 2020

LR