Turun yliopisto sijoittui hyvin uudessa yliopistovertailussa

29.10.2014

Turun yliopisto nousi suomalaisyliopistoista jaetulle toiselle sijalle Best Global Universities -rankingissa.

​Turun yliopisto sijoittuu vertailun maailmanlistalla sijalle 375. Eurooppalaisten yliopistojen listalla sijoitus on 160.

Ensimmäistä kertaa julkaistu ranking mittaa muun muassa yliopistojen tutkimuksen tunnettuutta sekä julkaisujen ja viittausten määrää.

Suomalaisyliopistoihin verrattuna Turun yliopisto on jaetulla toisella sijalla yhdessä Aalto-yliopiston kanssa. Helsingin yliopisto on maailmanlistalla sadas ja Euroopan listalla 32.. Muita vertailulistalle päässeitä suomalaisyliopistoja ovat Itä-Suomen yliopisto (sijoitukset 421. ja 181.) ja Jyväskylän yliopisto (496. ja 215.).

Maailmanlistan kolme parasta yliopistoa ovat yhdysvaltalaiset Harvard, MIT ja Berkeley. Euroopan listan kärjessä ovat brittiläiset Oxford, Cambridge ja Imperial College London.

Ensimmäistä kertaa kansainvälisen vertailun julkaissut U.S. News & World Report on laatinut 30 vuotta Yhdysvaltain kansallisia yliopistovertailuja.

>> Best Global Universities Rankings

Teksti: Tuomas Koivula