Turun yliopisto panostaa tekoälyyn ja teknologiaan rekrytoimalla 11 professoria

21.12.2017

Turun yliopiston luonnontieteiden ja tekniikan tiedekuntaan rekrytoidaan yksitoista professoria tai apulaisprofessoria, jotka aloittavat työnsä elokuussa 2018. Yliopisto panostaa tulevaisuuden teknologioihin viemällä tekoälyyn liittyvän osaamisen uudelle tasolle.

​Tekniikan ja erityisesti tietotekniikan merkitys yhteiskunnassa kasvaa jatkuvasti. Turun yliopisto tukee toiminnallaan Lounais-Suomen elinkeinoelämässä parhaillaan menossa olevaa teknistaloudellista kehitystä.

– Digitalisaatio ja globalisaatio muokkaavat yhteiskuntaa ja elinkeinoelämää rajusti kaikilla toimialoilla. Tekoäly tuo mukanaan älykkään digitalisaation vallankumouksen, missä teknis-tieteellisen osaamisen rooli kasvaa ennennäkemättömän merkittäväksi. Turun yliopisto haluaa olla tämän kehityksen johtavia toimijoita niin alueellisesti kuin kansainvälisesti, dekaani Tapio Salakoski sanoo.

Professorin ja apulaisprofessorin tehtäviä on haettavana datatieteen, tietotekniikan, matematiikan ja tilastotieteen alalla. Luonnontieteiden ja tekniikan tiedekuntaan haetaan myös useita tutkijoita ja opettajia.

– Yliopistolla on temaattisten painoalueidensa kautta ainutlaatuinen tietotekniikan ja tietoteknisen matematiikan fokus, joka kohdistuu monipuolisen tekoälyn ja älykkään digitalisaation teoreettisen ja käytännöllisen tutkimuksen yhdistämiseen muiden tieteenalojen kanssa elinkeinoelämän ja yhteiskunnan kannalta relevanttien haasteiden ratkaisemiseksi, Salakoski toteaa.

Turun yliopistossa diskreetin matematiikan ja teoreettisen tietojenkäsittelytieteen sekä tilastollisen mallintamisen osaaminen yhdistyy data-analytiikan ja koneoppimisen, kieli- ja vuorovaikutusteknologian, älykkäiden ohjelmistojen sekä autonomisten verkotettujen elektronisten järjestelmien ja niiden kyberturvallisuuden tutkimukseen.

Turun yliopiston matemattis-luonnontieteellisen tiedekunnan nimi muuttuu luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunnaksi vuoden 2018 alussa. Nimimuutoksella halutaan korostaa, että yliopisto toimii yhdessä Lounais-Suomen elinkeinoelämän kanssa ympäröivän yhteiskunnan hyväksi.

>> Turun yliopisto rekrytoi ja panostaa tulevaisuuden teknologioihin vahvistamalla tekoälyn tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa

Teksti: Jenni Valta
Kuva: Hanna Oksanen