Turun yliopisto kiinnostaa Fulbright-tutkijoita

12.10.2018

Yhdysvaltalaiset tutkijat ja opiskelijat ovat pyrkineet Turun yliopistoon Fulbright-stipendeillä ennätysmäärin. Kuluvana lukuvuotena Turun yliopistolla vierailee yhteensä kolme tutkijaa ja kaksi opinnoissaan ansioitunutta opiskelijaa. Kilpailu stipendeistä oli kovaa, ja myös ensi lukuvuoden paikkoihin on suuri määrä hakijoita.

​Aiempina vuosina tutkijoita on vieraillut Turussa keskimäärin yksi lukukaudessa. Se, että Fulbright Centerin kilpaillussa valintaprosessissa valitaan kolme tutkijaa, on poikkeuksellista. Ensi vuodeksi hakijoita on ennätysmäärä, yhteensä 17. Turun yliopiston kansainvälisten asioiden suunnittelija Kirsi Korpela ja Fulbright Centerin ohjelmakoordinaattori Emmi Jelekäinen uskovat, että suosion taustalla ovat aiempien vuosien stipendiaattien kollegoilleen jakamat kokemukset sekä yliopiston yksiköiden oma aktiivisuus.

– Kolme akateemisesti korkeatasoista Fulbright-tutkijaa Turun yliopistossa lukukauden aikana on erittäin hyvä tulos. Yliopiston ja isäntälaitosten kannattaakin käyttää tämä yhteistyöpotentiaali hyödyksi.  On mukava huomata, että Turun yliopisto on näin vetovoimainen hakukohde, sanoo Korpela.

Kemian laitoksen vierailija kehittää uutta yhteistyötä

Yksi Fulbright-stipendiaateista on tänä syksynä kemian laitoksella vieraileva professori Floyd Beckford Virginian yliopiston College at Wise -kampukselta. Tutkimuksessaan hän on keskittynyt metallo-orgaanisiin sekoitteisiin, joita voidaan hyödyntää esimerkiksi syöpälääkkeiden kehityksessä. Turun yliopiston kemian laitoksella tehty lääkkeiden kohdentamiseen liittyvä tutkimus herätti Beckfordin mielenkiinnon ja sai hänet ottamaan yhteyttä laitokseen ja keskustelemaan tutkimusyhteistyöstä.

Nyt Fulbright-stipendin turvin yhdysvaltalainen ja turkulainen osaaminen hyötyvät toisistaan. Neljä kuukautta kestävän tutkijavierailun tavoitteena eivät ole suuret läpimurrot, vaan ennemminkin uusien yhteistyökanavien luominen ja yhteisten tutkimushankkeiden käynnistäminen. Beckford toivoo, että tämä syyslukukauden kestävä kahden osaamisalueen yhdistävä pohjatyö enteilee pitkäaikaista yhteistyötä.

Videoupotus ei toimi Internet Explorer -selaimella. Katso video YouTubessa.

Työskentely, luennointi ja tutkimuksen jatkaminen Turun yliopistossa on ollut Beckfordille luontevaa. Hän arvostaa viihtyisää, kompaktia kampusta, ja kaupunkia, jossa kaikki on kävelymatkan päässä. Syyslukukauden ajan yliopistolla vieraileva Beckford haluaa tutustua suomalaiseen kulttuuriin vielä paremmin.

– Tulen varmasti Suomeen vielä takaisin, vaikka turistina, mutta mieluiten tietenkin tutkimuksen ja opetuksen merkeissä. Fulbright-ohjelman käynnistämä uusi yhteistyö on toivottavasti vasta alkua. On suuri kunnia olla mukana tässä poikkeuksellisen tärkeässä ohjelmassa, Beckford sanoo.

Myös Turun yliopiston dosentti, kemian laitoksen yliopistonlehtori Ari Lehtonen kiittelee yhteistyötä. Vierailun käytännön järjestelyt onnistuivat mutkattomasti, ja Fulbright-vieraan panos opetus- ja tutkimustyöhön on ollut arvokasta.

– Toivomme nyt käynnistyneen tutkimusyhteistyön etenevän ja jossain lähitulevaisuudessa laajenevan esimerkiksi niin, että joku laitoksen jatko-opiskelija vierailisi Fulbright-vieraan kotiyliopistossa, sanoo Lehtonen.

American Voices -seminaari alkaa perjantaina

Floyd Beckford ja muut Suomessa vierailevat Fulbright-tutkijat ovat puhumassa amerikkalaisen kulttuurin monista muodoista American Voices -seminaarissa 12.–13.10. Turun yliopistolla. Publicumilla perjantaina 12.10. klo 14.00 alkava maksuton tapahtuma on avoin kaikille kiinnostuneille.

Lisätietoa ja koko ohjelma:
fulbright.fi/en/american-voices-seminar

>> Floyd Beckford kertoo Fulbright-kokemuksestaan videolla