Turun yliopisto jälleen maailman parhaiden yliopistojen joukossa Shanghain listalla

16.08.2018

Turun yliopisto sijoittui tänä vuonna luokkaan 301‒400 maailman parhaat yliopistot listaavassa Academic Ranking of World Universities -vertailussa. Samalla Turun yliopiston useamman vuoden kestänyt sijoituksen lasku kääntyi vahvaan nousuun.

​Maailmanlaajuisen Academic Ranking of World Universities (ARWU) -vertailun vuoden 2018 listaus julkistettiin keskiviikkona 15.8.

Turun yliopisto arvioitiin niin sanotulla Shanghain listalla sijoitusluokkaan 301‒400. Kahdella edellisellä kierroksella sijoittuminen on ollut välillä 401–500. Rankingia on julkaistu vuodesta 2003.

Shanghain rankingin indikaattoreita ovat muun muassa alumnien ja henkilökunnan saamien Nobel-palkintojen sekä Fields-mitalien määrä, runsaasti siteeratut tutkijat sekä artikkelien määrä Nature- ja Science-sarjoissa. Vertailu suosii suuria yliopistoja sekä yliopistoja, joissa on vahvaa lääketieteellistä sekä niin sanottujen kovien tieteiden tutkimusta.

ARWU on julkaissut myös tieteenalakohtaisen vertailun. Vertailuun päästäkseen alalta piti löytyä tietty määrä julkaisuja. Tämä kynnysarvo vaihteli aloittain. Turun yliopiston hammaslääketiede arvioitiin maailman 24. parhaaksi ja hoitotiede sijalle 44. Useat Turun yliopiston tieteenalat sijoittuivat alakohtaisessa arvioinnissa hyvin, mikä kertoo yliopiston korkeatasoisen tutkimuksen olevan laaja-alaista.

Maailman parhaaksi yliopistoksi listattiin jälleen yhdysvaltalainen Harvardin yliopisto. Kymmenen parhaiten sijoittuneen joukkoon mahtui kaksi eurooppalaisyliopistoa: Britannian Cambridge ja Oxford, muut kärkikymmenikön yliopistot olivat yhdysvaltalaisia. Pohjoismaisista yliopistoista Kööpenhaminan yliopisto sijoittuu edelleen parhaiten, sijalle 29.

Suomalaisyliopistoista sadan parhaan joukkoon sijoittui Suomen suurin yliopisto Helsingin yliopisto sijalle 57. Seuraavina sijoitusjärjestyksessä olivat Turun yliopisto ja Aalto (sija 301–400). Suomesta 500 parhaiten sijoittuneiden joukkoon ylsi vielä Itä-Suomen yliopisto (sija 401–500).

Listauksen julkaisee vuosittain ShanghaiRanking Consultancy, ja sen laatii shanghailainen Jiao Tong University, jonka oma sijoitus tämän vuoden listalla oli jälleen 101–150.

Maailmassa on arvioitu olevan yli 15 000 yliopistoa.

ARWU 2018 -listaus ShanghaiRankingin sivuilla

Turun yliopiston hammaslääketieteen ja hoitotieteen laitokset loistavat kansainvälisessä vertailussa

Pirkko Mäenpää

Luotu 16.08.2018 | Muokattu 17.08.2018