Turun yliopisto 100 vuotta -juhlarahan suunnittelukilpailu ratkennut

03.10.2019

Arkkitehti Petri Neuvosen suunnitelma Neuroverkko on voittanut Yliopistot ja yhteiskunta – Turun Yliopisto 100 vuotta -juhlarahan suunnittelukilpailun. Neuvonen jatkaa juhlarahan työstämistä yhdessä kilpailutyöt arvioineen palkintolautakunnan kanssa.

Palkintolautakunta valitsi yksimielisesti kilpailun voittajaksi Petri Neuvosen tekemän kilpailutyön ”NEUROVERKKO”. Neuvonen jatkotyöstää toteutettavaa juhlarahadesignia yhdessä juhlarahalautakunnan kanssa.

Valtiovarainministeriön asettama juhlarahalautakunta avasi kesäkuussa suunnittelukilpailun Yliopistot ja yhteiskunta – Turun yliopisto 100 vuotta -juhlarahan taiteellisen suunnittelun toteutuksesta. Kilpailuaikana jätettiin 24 ehdotusta, ja niistä lautakunta valitsi yksimielisesti Neuvosen esityksen Neuroverkko.

Palkintolautakunnan mukaan Neuroverkko-ehdotuksen arvopuolella oleva kuva-aihe, ruudukkomainen verkko, kuvaa onnistuneesti abstraktilla tasolla yliopistojen ja yhteiskunnan välisiä vuorovaikutussuhteita. Tunnuspuolen kuva-aihe rakentuu räjähdysmäisestä abstraktista muodosta ja tyhjän tilan hallinta näkyy muodon toteutuksessa. Reliefien kohokuvat ovat hienovaraisesti ja taidokkaasti toteutettu. Palkintolautakunnan mukaan Neuvosen ehdotus on kokonaisuudessaan esteettisesti ja visuaalisesti miellyttävä, sekä ilmentää kuva-aiheillaan juhlarahan aihetta.

Toiselle sijalle nousi Johanna Anttilan ehdotus Frihét ja kolmanneksi nimimerkin 22040 esitys Dario Vidal.

Lautakunta esittää Neuvosen juhlarahadesignia toteutettavaksi, mutta sitä ennen Neuvonen jatkaa juhlarahadesignia yhdessä juhlarahalautakunnan kanssa. Valtion juhlarahaohjelman mukaan juhlarahasta lyödään vuonna 2020 kultaraha, joka on nimellisarvoltaan 100 euroa.

Arkkitehti Petri Neuvonen on kokenut juhlarahojen suunnittelija. Hän on muun muassa suunnitellut juhlarahat Uno Cygnaeus ja kansanopetus (2016), 70 rauhan vuotta (2015) ja Eero Järnefelt (2013), sekä Maakuntien rakennukset -juhlarahasarjan tunnuspuolet (2012–2013).

Luotu 03.10.2019 | Muokattu 26.02.2020