Turun Tiedekahvilassa tieteestä puhutaan hymyssä suin

28.10.2014

Tiedettä ihan tavallisella kielellä. Siinä on teoreettisen fysiikan professorin Sabrina Maniscalcon haave ja tavoite. Pari vuonna itänyt ajatus muuttui todeksi tänä syksynä, kun Maniscalco tukijoukkoineen perusti Turkuun Tiedekahvilan. Paikalle virranneiden määrä paljasti, että sitä oli odotettu.

​Professori Sabrina Maniscalco tunnustaa, että Tiedekahvilan kävijöiden palaute innostaa jatkamaan. Eräskin madonreikiä käsitelleeseen Tiedekahvilaan osallistunut totesi Maniscalcoa ympäröivän ihmeellisen kaasun, joka saattaa luoda madonreiän.

​Ensimmäisellä kerralla kvanttiteknologia, toisella madonreikiä ja kaukosiirtoa, ensi lauantaina aivojen muovautuvuus. Ei mitään helppoja aiheita, mutta Sabrina Maniscalco tietää, että oikein esitettynä ne lumoavat yleisönsä.

– Me järjestämme tiedekahvilailtoja ihan tavallisille kaupunkilaisille. Tieteentekijä kertoo jostakin ilmiöstä, asiasta, tutkimastaan kohteesta mahdollisimman selkeästi ja sen jälkeen keskustellaan. Kyseessä ei ole luento, keskustelu on tärkeää, Sabrina Maniscalco sanoo.

Tiedekahvilan juuret ovat Turun kulttuuripääkaupunkivuodessa, jolloin Sabrina Maniscalco järjesti Kansainvälisen Tieteiden päivän. Tapahtuman jälkeen Tuula Ruskeeniemi, Maniscalcolle entuudestaan tuntematon henkilö tiedemaailman ulkopuolelta, lähetti kiitosviestin ja totesi, että näitä pitää saada lisää.

– Innostuin heti ajatuksesta, mutta olin juuri siirtymässä töihin Skotlantiin. Pidimme kuitenkin Tuulan kanssa yhteyttä, ja kun palasin tänä kesänä takaisin Turkuun, Tiedekahvila-ajatus heräsi uudelleen eloon, Maniscalco sanoo.

Ihana harrastus

Kahvilan toimintaa pyöritetään joustavalla ja kevyellä organisaatiolla, ilman kustannuksia. Apuaan ovat antaneet muun muassa Mikko Tukiainen, Antti Karlsson, Teiko Heinosaari ja Iiro Vilja.

– Kahvilahan on lauantaisin. Ei se ole työpäivä. Tämä on ihana harrastus, Maniscalco sanoo ja nauraa iloisesti.

Nauru on yksi keskeinen osa tapahtumaa. Vaikka puhutaan tieteestä, Maniscalco pitää huolen siitä, ettei tapahtumasta tulee liian korkealentoista ja vaikeasti ymmärrettävää. Jos niin uhkaa käydä, Maniscalco heittäytyy ”tyhmäksi” ja kysyy leikkimielisiä kysymyksiä.

– Kyse ei ole luennosta vaan puhuja kertoo ensin asiasta ja sen jälkeen keskustelemme ensin yhdessä asiasta ja lopuksi pienemmissä ryhmissä. Alun perin ajatuksena oli, että kahvila kestää tunnin, mutta ihmiset ovat niin innokkaita keskustelemaan, että kun minä olen kahden tunnin kuluttua lähtenyt kotiin, he ovat vielä jääneet juttelemaan, Maniscalco sanoo.

Useampia tieteen popularisointitapahtumia järjestänyt Maniscalco tunnustaa yllättyneensä, miten hyvin ihan tavalliset ihmiset imeytyvät mukaan tieteen maailmaan.

– Tiedekahvila on tarkoitettu kaikille, jotka rakastavat tiedettä, Maniscalco sanoo.

Kahville joka toinen lauantai

Tieto Tiedekahvilasta on kulkenut suusta suuhun. Ensimmäinen järjestettiin Tiirikkalaassa, mutta tila loppui saman tien kesken. Nyt paikka on vaihtunut Panimoravintola Koulun Historia-luokkaan. Sielläkin tekee tiukkaa, mutta lisätilaa haetaan tarvittaessa vaikka lattialla istuen.

Juttua voi jatkaa myös tapahtuman Facebook-sivuilla. Ja sinne saa myös esittää aihetoiveita.

– Pyrimme olemaan mahdollisimman avoimia kaikille uusille ajatuksille ja ideoille. Vaikka kaksi ensimmäistä Tiedekahvilaa käsittelikin fysiikkaa, jatkossa mukaan tuodaan kaikkia tieteenaloja, Maniscalco sanoo.

Sieltä löytyvät myös seuraavan Tiedekahvilan aika. Tavoitteena on kokoontua kahden viikon välein lauantaisin kello 17. Tiedekahvila toimii kaksikielisenä, suomen rinnalla käytetään englantia.

Seuraava Tiedekahvila Panimoravintola Koulun Historia-luokassa lauantaina 1.11. klo 17.00. professori Heikki Hämäläinen alustaa aiheesta Aivojen muovautuvuus.

>> TiedekahvilanFacebook –sivut
>> Ensimmäisen Tiedekahvilan Facebook Event –sivu