Turun kauppakorkeakoulun tutkimukselle Suomen Akatemian rahoitusta

24.06.2014

Suomen Akatemian kevään rahoituspäätöksissä menestyivät harmaata taloutta, instituutioita ja valtaa sekä sukupuolittunutta taloutta tutkivat hankkeet ja tutkijat.

Taloustieteen professori Kaisa Kotakorpi sai Suomen Akatemian kevään rahoituspäätöksissä rahoituksen uuteen akatemiahankkeeseen, jonka aiheena on harmaan talouden mekanismien analysointi kokeellisten menetelmien avulla. Hankkeen ajankohta on 1.9.2014‒31.8.2018 ja rahoituksen määrä on 279 158 euroa. Kotakorpi kertoo, että harmaaseen talouteen vaikuttavista mekanismeista tiedetään edelleen melko vähän, vaikka aihealuetta on käsitelty laajasti tutkimuskirjallisuudessa.

‒ Yksi selitys tälle on, että harmaan talouden tutkimus on menetelmällisesti vaikeaa, koska sitä ei havaita tilastoista. Tämän tutkimusprojektin tavoite on tuoda esiin näitä piilotettuja harmaan talouden piirteitä, Kotakorpi kertoo.

Hankkeessa toteutetaan kenttä- ja laboratoriokokeita, joiden tuloksia yhdistetään rekisteriaineistoon. Lähestymistapa mahdollistaa veronkierron analysoinnin yksityiskohtaisemmin kuin aikaisemmassa kirjallisuudessa on ollut mahdollista.

Tavoitteena on, että tutkimusprojektin tulokset edistävät aiheen ymmärrystä kirjallisuudessa ja auttavat tehostamaan harmaata taloutta vähentäviä toimenpiteitä.

Käyttäytymispiirteet mukaan mekanisminsuunnitteluun

Tutkijatohtori Ville Korpela taloustieteen laitokselta sai rahoituksen Suomen Akatemian tutkijatohtorin tehtävään ajanjaksolle 1.9.2014‒31.8.2017. Rahoituksen määrä on 244 771 euroa. Korpela tutkii hankkeessaan instituutioita ja valtaa mekanisminsuunnitteluun perustuvasta näkökulmasta.

Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miksi teoreettisesti optimaalisia mekanismeja nähdään harvoin käytännössä ja voidaanko mekanisminsuunnittelussa käytettyjä menetelmiä soveltaa uusien valtaindeksien kehittämisessä.

‒ Peliteoria on joukko menetelmiä, joilla pyritään ennustamaan jonkin strategisen vuorovaikutustilanteen eli pelin lopputulos eli tasapaino, kun pelaajien tavoitteet on annettu. Mekanisminsuunnittelu, jota omassa tutkimuksessani hyödynnetään, tarkastelee täysin päinvastaista ongelmaa: onko mahdollista kehittää sellainen strateginen vuorovaikutustilanne, joka johtaa haluttuun lopputulokseen, vaikka pelaajien mieltymyksiä ei tunneta tarkasti, Korpela kertoo.

Korpelan tutkimuksen tavoitteena on löytää peli, jonka tasapaino muuttuu juuri sopivalla tavalla pelaajien mieltymysten muuttuessa.

‒ Tutkimus hyödyntää siinä mielessä käytäntöä, että siinä luovutaan standardista rationaalisuusoletuksesta ja tuodaan mukaan todellisuudessa havaittavia käyttäytymispiirteitä.

FiDiPro-professuuri syventää kansainvälistä tutkimusyhteistyötä

Finland Distinguished Professor Programme (FiDiPro) on Suomen Akatemian ja Tekesin yhteinen rahoitusohjelma, joka antaa mahdollisuuden palkata Suomeen kansainvälisesti arvostettuja tutkijoita.

Turun ja Tampereen yliopistojen yhteinen FiDiPro-professori, australialainen Lisa Adkins on kansainvälisesti arvostettu sosiologi, joka yhdistää tutkimuksessaan omaperäisellä tavalla yhteiskuntatieteen teorioita, feminististä tutkimusteoriaa ja taloustieteitä. Hän on viime aikoina tutkinut erityisesti finanssikriisiä ja työttömyyttä yhteiskunnallisena ilmiönä.

Turun yliopistossa FiDiPro-professori tekee tiivistä yhteistyötä akatemiaprofessori Anne Kovalaisen kanssa. Kahden yliopiston yhteisessä hankkeessa tutkitaan, miten työvoima ja työvoiman aktivointi ovat merkittävästi sidoksissa työttömyyden laatuun ja sen yhteiskunnalliseen merkitykseen, eivät niinkään työhön ja sen asemaan tai paikkaan yhteiskunnassa. Taustalla on pitkäaikainen yhteistyö.

‒ FiDiPro-professuurin myötä meille tarjoutuu loistava tilaisuus edelleen syventää yhteistyötä ja vahvistaa kansainvälistä tutkijaverkostoa, Kovalainen sanoo.

TS

Luotu 24.06.2014 | Muokattu 22.07.2021