Turun ja Pietarin biotieteiden tutkijat syventävät yhteistyötä

25.04.2013

Biotieteiden tutkijat kertoivat erityisosaamisestaan ja juhlistivat Turun ja Pietarin 60-vuotista taivalta ystävyyskaupunkeina seminaarissa 23.–24.4.

​Kalervo Väänänen ja Aleksei Zavarzin painottivat järjestetyn seminaarin lisäävän yhteistyötä Turun ja Pietarin yliopistojen välillä.

​Turun yliopisto, Åbo Akademi ja Pietarin valtionyliopisto järjestivät Turussa kaksipäiväisen seminaarin ”Science Meets Business in Life Sciences”.

Tapahtuman tarkoituksena oli syventää yhteistyötä Turun ja Pietarin biotieteiden tutkijoiden välillä sekä jakaa kokemuksia akateemisen tutkimuksen ja liike-elämän yhdistämisestä.

– Minulla on vahva tunne, että seminaari on alku yhteiselle kasvulle ja sen merkitys on tärkeämpi kuin uskommekaan, Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen painotti alkupuheenvuorossaan.

Pietarin valtionyliopistosta paikalla oli vararehtori Aleksei Zavarzin sekä useita biotieteiden tutkijoita, jotka luennoivat omasta erityisosaamisestaan. Zavarzin oli tyytyväinen Turun ja Pietarin yliopistojen väliseen yhteistyöhön ja toivoi seminaarin lisäävän ja syventävän kanssakäymistä entisestään.

– Turulla ja Pietarilla on paljon yhteistä, kuten vahvat yliopistot sekä aktiiviset opettajat ja oppilaat. Olen iloinen, että yliopistot pitävät yhtä esimerkiksi vaihto-ohjelmien ja yhteisjulkaisujen kautta, Zavarzin sanoi.

Seminaarivieraat toivotti tervetulleiksi myös Åbo Akademin rehtori Jorma Mattinen.

Kuitumateriaalit tehokkaita paikka-aineita

Seminaarissa oli puhujia kaikista kolmesta yliopistosta sekä Ruotsin Karoliinisesta instituutista ja yrityksistä. Yksi puhujista oli Turun yliopiston hammaslääketieteen laitoksen professori Pekka Vallittu, joka luennoi biomateriaalien käytöstä hammaslääketieteessä.

– Kuitumateriaalilla voi paikata hampaan tai korvata puuttuvat hampaan kokonaan. Materiaali yhdistyy luuhun ja on kestävämpää kuin oikea hammasluu, kuvaili Vallittu hammaslääketieteessä käytetyn uuden materiaalin etuja.

Vallitun mukaan metalliset osat ovat lääketieteessä usealla tavalla ongelmallisia, kun ne yhdistetään luuhun. Vallittu uskoo, että esimerkiksi Ruotsissa ja Tanskassa kielletyt amalgaamipaikat katoavat pian koko Euroopasta.

– Kuituja ei käytetä vain hammaslääketieteessä, vaan esimerkiksi lasikuitua voidaan käyttää kalloluun korvikkeena. Lasikuitu on kestävä materiaali, jota käytetään esimerkiksi lentokoneissa tai formula-autoissa.

Jenni Valta
Luotu 25.04.2013 | Muokattu 25.04.2013