Turkulaistutkijat löysivät allergiarokotteelle tehosteen

02.04.2013

Turkulaistutkijat ovat kehittäneet allergiarokotetta tehostavan kemiallisen yhdisteen. Yhdisteen teho on voitu varmentaa solumallein ja eläinkokein, ihmisillä menetelmää ei vielä ole testattu.

Åbo Akademin ja Turun yliopiston tutkijoiden yhteistyönä kehittämä molekyyli saattaa johtaa nykyistä nopeampiin, lyhyempiin ja edullisempiin siedätyshoitoihin. Siedätyshoidolla kohotetaan allergikon vastustuskykyä.

– Kyseessä on innovaatio, jolla nähdään merkittäviä kaupallisia sovellusmahdollisuuksia, orgaanisen kemian professori Reko Leino Åbo Akademista painottaa.

Hän johtaa tutkimusprojektia yhdessä Turun yliopiston kliinisen allergologian professorin, ylilääkäri Johannes Savolaisen kanssa.

Kehitetty yhdiste koostuu hiilihydraattipohjaisesta glykoklusterimolekyylistä ja sen odotetaan toimivan allergeenirokotteiden adjuvanttina, eli rokotteen vaikutusta tehostavana aineena.

– Nykyisin siedätyshoidon rokotteessa käytetään esimerkiksi puhdasta koivun allergeenia, jota annetaan 50 pistoksen aikana neljä miljoonaa yksikköä. Kun rokotteeseen liitetään adjuvanttiaine, neljä pistosta ja 100 000 allergeeniyksikköä saattaa riittää, professori Johannes Savolainen Turun yliopistosta sanoo.

Åbo Akademi ja Turun yliopisto hakevat yhdessä parhaillaan innovaatiolle monikansallista patenttisuojaa ja mahdollista kaupallistajaa.

Yhdisteen valmistusta ja toimivuutta ihmisen valkosolujen avulla koeputkessa toteutetussa in vitro -mallissa kuvaava läpimurtoartikkeli on julkaistu pääsiäisen pyhinä Chemistry – A European Journal -lehden verkkosivuilla.

Yhdisteen toimivuus on vahvistettu myös akuutin allergian koe-eläinmallissa, jonka tulokset julkaistaan lähiaikoina.

Artikkeli luettavissa Chemistry – A European Journal -lehden verkkosivuilla.

EH

Luotu 02.04.2013 | Muokattu 02.04.2013