Turkulaiset ja pietarilaiset nuoret johtajat kokoontuivat yliopistolla

06.06.2013

Pan-Eurooppa Instituutti isännöi vieraita osana Pietarin päivät -tapahtumaa, joka juhlistaa Turun ja Pietarin 60-vuotista ystävyyskaupunkisuhdetta.

​BRIDGE Young Leaders Forum kokoontui kauppakorkeakoululla.

​Turussa järjestettiin keskiviikkona 5.6. BRIDGE Young Leaders Forum, joka kokosi yhteen turkulaisia ja pietarilaisia talouden, politiikan ja kulttuurialan nuoria johtajia. Foorumin tavoitteena on luoda pysyviä ja pitkäkestoisia suhteita osallistujien kesken ja edesauttaa kanssakäymistä turkulaisten ja pietarilaisten yhteisöjen ja yritysten välillä.

Foorumi kokoontui Turun kauppakorkeakoululle pohtimaan suomalais-venäläistä bisneskulttuuria ja yhteistyömahdollisuuksia. Pan-Eurooppa Instituutin johtaja, professori Kari Liuhto kertoi tilaisuudessa Suomen ja Venäjän välisen kaupan ja investointien nykytilasta ja tulevaisuuden mahdollisuuksista.

Liuhdon mukaan tulisi muistaa, että suomalaiset ja venäläiset ovat toisilleen tärkeämpiä kuin aina sanotaan. Pietari ja Leningradin lääni ovat suomalaisille erityisen merkittävää aluetta, sillä 60 prosenttia Venäjällä toimivista suomalaisyrityksistä on sijoittunut tälle alueelle.

Liuhto peräänkuuluttaa enemmän investointeja molempiin suuntiin. Kasvun varaa hän näkee palveluiden osuudessa.

‒ High tech -yhteistyötä on olemassa, ja viemme koneita Venäjälle. Palveluosuus on kuitenkin kehittymätöntä, ja esimerkiksi terveysturismissa olisi mahdollisuuksia.

Erityisesti hän soisi, että lisääntyvää yhteistyötä nähtäisiin Turussa.

‒ On suuri paradoksi, että Suomi näkyy enemmän Pietarin kaupungissa kuin koko Venäjä Turussa. Tilanne pitää muuttaa, venäläisinvestoinnit uupuvat. Meillä on yhteisiä tapoja ja olemme ystäviä, toivottavasti tulevaisuudessa teemme myös enemmän bisnestä yhdessä.

Taru Suhonen

Luotu 06.06.2013 | Muokattu 01.12.2020